Nu irosi niciodată o criză bună

Nu irosi niciodată o criză bună

La invitația Revistei Biz, am scris un articol pentru antreprenorii care au de luat decizii grele în această perioadă:


Voi începe cu concluzia. Ca antreprenor, există doar două forme în care poți ieși din această criză: ca învingător sau învins.

Îmi amintesc foarte bine criza financiară de acum aproape 12 ani. Aveam 25 de ani, tocmai făcusem un exit parțial. Aveam cash, eram pe val, totul mergea brici. Simțeam că nu am cum să fac greșeli. Brokerul mi-a zis că e o perioadă ideală să investesc în bursă. Era iulie 2008.

Câteva luni mai târziu, mă uitam la TV cum angajații Lehman Brothers, a patra cea mai mare bancă de investiții din lume, ieșeau din clădire cu cutii in mână, pline cu lucruri personale. Fuseseră dați cu toții afară și își goleau birourile. Era începutul prăbușirii sistemului financiar mondial, un crash din care nu aveam să ne revenim decât mulți ani mai târziu. Banii pe care brokerul îmi recomandase să îi investesc s-au dus, bineînțeles, pe apa sâmbetei. Cum am reacționat? Defensiv, supărat, frustrat că mi s-a întâmplat tocmai mie o asemenea nenorocire. Mi-am petrecut timpul plângându-mi de milă. Eram un învins.

Uitându-mă în urmă, îmi dau acum seama că eram prea plin de frustrare din cauza pierderii, ca să pot învăța ceva din ce se întâmplă. Lecțiile s-au conturat abia mai târziu.

Cei mai deștepți și mai experimentați decât mine au reacționat însă altfel. Și-au dat seama că totul era de fapt, dintr-o dată, “la discount”. Că lumea se resetase și că era nevoie de o readaptare la o nouă realitate, care venea la pachet cu noi oportunități. Că această criză se va termina ea cândva, iar când se va termina, ei vor fi cei care au profitat de “noile reguli”. Ei vor fi deasupra, cei care și-au creat un avantaj competitiv din tot acel haos.

Sigur, n-o să te judece nimeni dacă o să alegi să îți petreci zilele acestea într-o auto-compătimire… că e greu, că totul e împotriva ta. Până ieri, totul mergea perfect, erai pe val. Lucrurile mergeau bine, mergeau de la sine. Vânzările creșteau predictibil, clienții cumpărau și chiar și bursa era în cea mai bună prioadă din istorie. Cea mai lungă perioadă de bull-run din istorie, mai exact. Aveai clienți, aveai poate un brand cunoscut, totul era pe val.

În doar câteva săptămâni, însă, totul s-a schimbat la 180 de grade. Veniturile și cifrele sunt praf, daca nu chiar la zero, toată structura pe care era consturit businessul pare că se prăbușește. Poate ești obligat să dai oameni afară, că nu ai de ales. E una din cele mai grele decizii de luat pentru un antreprenor: să își dea oamenii afară. Indiferent de ce se întâmplă în jur. Dar nu ai de ales și undeva în adâncul tău știi că tot ce ai construit în atâția ani de sacrificii, greutăți și sudoare… trebuie să supraviețuiască.

Și apoi, după ce toate aceste lucruri se întâmplă, în sfârșit, ajungi în acel punct. În punctul în care trebuie să te decizi dacă vei fi învinsul sau învingătorul din toată această nebunie. Îți dai seama că și alții trec prin aceleași dureri, sentimente, suferințe, greutăți. Singura diferență este că, în business, unii trec mai ușor peste greutăți, mai pragmatic și întodeauna cu gândul la următorul pas. Piața și businessul nu iartă pe nimeni. Ți-ai asumat jobul de “CEO”, oricum cel mai singuratic job de pe Planetă. De ce te-ar ierta businessul acum?

Realitatea dură în business este că, mai ales în vremuri grele, se disting cei care sunt capabili să navigheze o mare doar când apele sunt liniștite de cei care sunt în stare să se bată cu valuri uriașe, indiferent de cât de multe vor veni de la orizont sau cât timp va dura. Într-o piață în creștere lucrurile sunt simple: te gândești cum să te extinzi sau poate cum să ai o cultură organizațională care să facă întreg ansamblul să funcționeze mai bine. Într-o piață incertă însă, când pământul îți fuge rapid de sub picioare, trebuie să fii în stare să te adaptezi rapid și să stai cu ochii deschiși la oportunități. Chiar dacă asta înseamnă să diminuezi la jumătate ce aveai înainte. “Ce aveai înainte” nu mai există. Există doar “acum”, care aduce o nouă realitate, iar pentru tine asta înseamnă că trebuie să fii în stare să faci pasul următor. Trebuie să te poți adapta rapid, în timp ce îți conservi resursele și energia.

Stresul pe care îl simți e legat poate mai tare de sentimentul de incertitudine. Nu știi cât va dura, ce se va întâmpla, în cât timp.

Dar te-ai gândit oare, cum ar fi dacă totul s-ar rezolva dintr-o dată? Într-o săptămână-două? Poate va sta multă lume în izolare, se va testa mai mult, apare un tratament puternic, poate chiar vreun vaccin uitat printr-un sertar… și virusul e eliminat. Dacă, din senin, totul ar reveni la normal într-un timp foarte scurt? Acum poate părea ireal, dar nimic nu e imposibil.

Dacă totul repornește mâine, ce lecții vei fi învățat din tot ce s-a întâmplat? În ce poziție ești? Ce vei face diferit în viitor? Cum vei fi tu un învingător, nu un învins? Cum va avea businessul tău un as în mânecă? Acel “unfair advantage” față de competitori, când totul revine la normal? Cum vei fi pregătit pentru următorul pas?

Poate o lecție învățată e că lucrul de acasă nu e chiar așa rău și că nu ai nevoie de un birou de clasa A sau ultimul tip de SUV, ca businessul tău să meargă înainte. Poate ai învățat că businessul tău e în sfârșit pregătit să treacă de la hârtie și macro-uri de Excel corporatist, la adopția de noi tehnologii. Clienții tăi cu siguranță s-au adaptat și ei, că n-au avut de ales. Cu toții ne-am obișnuit “remote”, că am vrut, că n-am vrut, și am învățat să ne distrăm, comandăm, comunicăm, lucrăm, online. E businessul tău adaptat pentru aceste noi vremuri, care au venit fulgerător peste noi?

Nu zic că trebuie să ai azi răspunsuri la toate aceste întrebări. Dar poți fi sigur că, punându-ți aceste întrebări, te vei menține un pas în fața celor care nu și le pun. Celor care își plâng de milă și se scufundă într-un lac plin cu probleme și nicio soluție.

Tu vei fi cel care a uitat rapid de auto-compătimire, a realizat că “totul e la discount” și se uită înspre un nou viitor, poate nu atât de negru cum părea inițial.

Tu vei fi cel care s-a decis că nu vei irosi o criză bună. Vei fi un învingător, nu un învins.


Puteți citi articolul în întregime aici

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *