#16 EMI GAL, Ezra. Investiție de $18 milioane de dolari pentru detectarea timpurie a cancerului

#16 EMI GAL, Ezra. Investiție de $18 milioane de dolari pentru detectarea timpurie a cancerului

Podcastul Neascultătorii este susținut de Banca Transilvania


Cred că fiecare din noi și-a dorit la un moment dat să fondeze un startup care salvează vieți sau care contribuie la o lume mai bună. Nu toți ajungem în acel punct, însă invitatul meu din acest episod a reușit. 

Emi este CEO și fondator al Ezra – un startup care folosește inteligența artificială pentru a ajuta la detectarea timpurie a multor forme de cancer, salvând, astfel, o mulțime de vieți. Recent, Emi a reușit să ridice o investiție de 18 milioane de dolari. Care sunt planurile lui? Dă-i play, și vei afla!

Pe parcursul interviului am vorbit foarte mult despre evoluția lui ca antreprenor, încercările prin care a trecut și care l-au condus la înființarea Ezra – și care, bineînțeles dovedesc încă o dată că succesul peste noapte înseamnă totuși 10-15 ani. Deși întreaga lui carieră este foarte interesantă, mi-au atras atenția două lucruri: mindset-ul lui Emi legat de noroc și cât de important este în viața cuiva, și atitudinea lui față de eșec. Cele două merg mână în mână și conduc la cuvintele pe care cu siguranță toți le-am auzit: „Never give up!”  

Despre Emi:

Emi Gal este un român plecat de foarte tânăr din România – din Berceni – la Londra, iar mai apoi la New York, să-și urmeze visul. A avut o pasiune pentru calculatoare încă de mic, iar la 15 a învățat să facă site-uri. În primul an de facultate, a fondat Brainient – o companie care dezvolta tehnologie din zona de advertising online – pe care ulterior a vândut-o unei companii americane, Teads.

După Brainient, Emi s-a hotărât să se dedice unui domeniu cu totul nou pentru el – detecția timpurie a cancerului. Ce l-a determinat să se orienteze în această direcție? Ne povestește chiar el! Am vrut să aflu de la el ce presupune să creezi un startup într-un domeniu atât de dinamic ca și health tech și să îmi spună ce lecții a învățat, în timp, din toate încercările reușite sau mai puțin reușite pe care le-a avut.

A fost un episod extrem de interesant, așa că vă recomand să rămâneți alături de noi până la final!

Am fost curios să aflu:

  • Ce face Ezra și unde ai ajuns cu proiectul? (02:28)
  • Cum ai ajuns să lucrezi într-un domeniu complet diferit față de cel de la care ai pornit? (05:30)
  • Crezi că ai fi putut crește proiectul Brainient dacă nu ai fi plecat din România? (17:34)
  • Ți-a fost greu să iei decizia să vinzi Brainient? (20:37)
  • De ce nu dezvoltase nimeni un full-body RMN până la Ezra? (30:31)
  • De ce ați ales să construiți un prototip de screening pentru cancerul de prostată, ca și prim tip de cancer? (35:36)
  • Ai nevoie de un anumit tip de RMN, sau poți face screening-ul cu orice? (38:11)
  • Cum ai reușit să atragi investitorii pentru Series A? (42:40)
  • Care e viziunea ta mai departe? (45:12)
  • Ce crezi că o să urmeze în cancer research? (49:43)
  • Crezi că vom deveni tot mai dependenți de AI și de software ca să putem trăi mai mult? (55:02)
  • Sunt curios ce altceva îți mai dorești să faci – dacă e ceva ce ți-ai propus sau ceva ce ți-ai dorit să faci pe lângă Ezra? (01:10:00)

Cu ce poți rămâne din acest episod:

  • Cum s-a născut Brainient. (08:27)
  • Proiectul Brain TV: drumul de la eșec la succes. (11:05)
  • Pașii care au condus la prima rundă de finanțare pentru Brainient și ce schimbări a făcut Emi pentru a-și dezvolta compania. (13:58)
  • Experiența lui Emi în Teads – compania care a cumpărat Brainient. (22:04)
  • Ce l-a determinat pe Emi să treacă de la creative advertising la industria healthcare & Cum a decurs colaborarea lui cu Hospices of Hope. (24:57)
  • Procesul de selecție pe care Emi l-a folosit pentru a-și găsi co-fondatorul perfect pentru Ezra. (32:32)
  • La ce a folosit Emi prima rundă de investiții pentru Ezra. (40:49)
  • Cum contribuie Ezra la detectarea COVID-19. (46:36)
  • Cât costă în acest moment un full-body RMN și la ce sumă țintește Emi să ajungă în următorii cinci ani. (48:20)
  • Experiența lui Emi cu somnul polifazic și motivele pentru care această tehnică nu funcționează pe termen lung. (58:51)
  • Ce a presupus proiectul „The Elderly Project” pe care Emi l-a făcut în 2015. (01:01:01)
  • Cea mai mare lecție pe care a învățat-o Emi în ultimii 10 ani: în viață trebuie să ai noroc. (01:03:04)
  • Cum îți poți crește șansele de a fi norocos. (01:05:16)
  • Atitudinea lui Emi față de eșec & Sfatul lui pentru tinerii care sunt la început de drum în antreprenoriat. (01:08:08)

Contactează-l pe Emi:

Transcriptul discuției:

Sergiu Biriș: Salutare, Neascultători! Sergiu Biriș aici! Bine v-am regăsit la un nou episod! Acest episod este susținut, ca întotdeauna, de Banca Transilvania, cărora le mulțumesc pentru implicare. Vă recomand să mergeți și să ascultați BT Talks – cel mai nou podcast al lor, în care Andi Moisescu este moderator și are niște invitați unul și unul!

Sergiu Biriș: Vă spuneam într-unul din newsletterele mele, pe care le trimit în fiecare zi de luni – în caz că nu v-ați abonat, mergeți pe Sergiubiris.ro și abonați-vă – că un startup fondat de un român la New York, a primit o rundă de investiții de 18 milioane de dolari. Era vorba de Ezra, un startup care folosește inteligența artificială pentru a ajuta la detectarea timpurie a multor forme de cancer, salvând, astfel, o mulțime de vieți.

Sergiu Biriș: Nu mulți dintre noi ne putem lăuda cu faptul că startup-urile pe care le-am fondat salvează vieți sau că fac lumea să fie un loc mai bun. Invitatul meu din acest episod, însă, poate să spună acest lucru. Este vorba de Emi Gal – fondator și CEO al Ezra – un român plecat de foarte, foarte tânăr din România, din Berceni, la Londra iar mai apoi la New York să-și urmeze visul. În primul an de facultate, Emi a fondat Brainient – o companie care dezvolta tehnologie din zona de advertising online. Compania a avut o creștere spectaculoasă, iar în 10 ani a ajuns să fie cumpărată de un grup american. E dovada că succesul peste noapte, totuși, durează 10 ani.

Sergiu Biriș: După Brainient, Emi s-a hotărât să se dedice unui domeniu cu totul nou, al detecției timpurie a cancerului. Am vrut să aflu direct de la el ce anume l-a determinat să facă o mutare atât de radicală, ce presupune să creezi un startup într-un domeniu atât de dinamic ca și health tech, și să îmi spună ce lecții a învățat în timp din toate încercările reușite sau mai puțin reușite pe care le-a avut. A fost un episod extrem de interesant, așa că vă recomand să rămâneți alături de noi până la final! Enjoy!

[00:02:28.14] Sergiu Biriș: În primul rând voiam să te întreb ce face Ezra și unde ai ajuns cu proiectul?

[00:02:35.25] Emi Gal: În Ezra suntem 30 de oameni. Am ridicat 22 de milioane de dolari finanțare. Suntem live în 11 locații, în 3 orașe – New York, San Francisco și L.A. – și anul trecut am scanat aproape 1000 de oameni și am ajutat 29 de oameni să detecteze cancerul. There’s a pretty good start for our first year!

[00:03:14.23] Sergiu Biriș: Foarte tare! Și mi se pare impresionant că $22 de milioane raise – adică în România sunt vreo două fonduri de investiție și cred că unul e de $22 de milioane. Bine, e cu totul altă piață. Ca să știe toată lumea, Ezra ajută la early cancer detection, adică să detectezi cancerul în stadiu timpuriu. Right?

[00:03:44.25] Emi Gal: Da! Adică, ce am construit noi la Ezra e un mod nou de a detecta cancerul în tot corpul, folosind un scan RMN, full-body, de la cap până în zona inferioară a pelvisului, care este designed să găsească cancer în 13 organe în femei și 11 organe în bărbați – basically, aproape toate organele vitale.

[00:04:16.06] Sergiu Biriș: Wow! Știi, că toți ne dorim, când suntem tineri, să ajungem să lucrăm pe startup-uri care schimbă lumea sau make the world a better place, și uite că tu ai ajuns, și chiar faci chestia asta, și mi se pare foarte, foarte tare!

Emi Gal: Mersi!

[00:04:37.15] Sergiu Biriș: Da, e chiar super impressive. O să vreau să ne întoarcem la Ezra, dar în primă fază aș vrea cumva să ne întoarcem la începuturile tale, că noi ne știm de multă vreme.

Emi Gal: Cel puțin 10 ani, cred!

Sergiu Biriș: Cel puțin 10 ani, și am și lucrat pe proiecte similare. Nu știu dacă am fost concurenți.

Emi Gal: Nu cred. Am fost la momente diferite. Noi am început eOk cu Florin Grozea acum mulți ani, în 2007 – 2008, și cred că tu ai început Zonga câțiva ani mai târziu.

Sergiu Biriș: Eu eram cu Trilulilu atunci. Și eu am făcut Zonga ceva mai târziu. Sunt curios un pic, aș vrea să încerc să urmăresc firul ăsta – de unde ai pornit tu. Și eu știu cumva traiectoria ta, dar o să vreau să o aud de la tine, să înțeleg cumva cum ai ajuns până la urmă să lucrezi într-un domeniu complet diferit cumva față de cel de la care ai pornit. Și știu că tu ai început de foarte tânăr – practic tu ai fost antreprenor de când te știu; de când te știi și tu, cred.

[00:05:59.28] Emi Gal: Da. Păi, ca să începem cu începutul, am avut noroc un pic. Eu sunt din București, am crescut în Berceni, într-o familie de clasă mijlocie în România: apartament în Berceni, Dacia Break – mașina familiei – the usual. Și în ’90, imediat după ce a căzut comunismul, mama mea a plecat în Grecia să muncească. Și pentru că a plecat în Grecia să muncească, câțiva ani mai târziu au avut bani părinții mei să cumpere un computer pentru mine și pentru surorile mele. Și cred că aveam 8-9 ani când s-a întâmplat asta. Și a fost dragoste la prima vedere. Adică a devenit viața mea acel computer. Și asta cred că era prin ’95 – ’96 și nu am făcut mare lucru cu el, că eram mic. Adică, nu știu, jucam jocuri și ‘stăteam pe calculator’, cum se zicea pe vremea aia. Și prin ’98 – 2000 cred că am descoperit internetul. Sora mea lucra la Arthur Andersen și i-au făcut adresă de mail, și i-au dat și un computer care avea modem cu care te puteai conecta la internet. Și am descoperit internetul și am început să fac site-uri, basic – să scriu HTML, CSS. Cred că aveam 12-14 ani. Era prin 2000. Și pentru că eram așa fan al internetului, am început să mă conectez la internet folosind dial-up. Și într-o zi a venit o factură la ai mei acasă, care era o sumă fabuloasă – 7 milioane de lei pe vremea aceea, sau 7000 de RON. Ceva nasol. Așa că am reușit să îi conving pe ai mei să punem o rețea de ADSL în casă, pentru internet, și să facem o rețea de bloc, în care să dau internet vecinilor. Și am început să dau internet vecinilor, cred că pe 30 de lei – oricum, acopeream costul rețelei. Și am continuat să fac site-uri, am învățat programare, am învățat PHP și apoi, în vara lui 2002-2003, sora mea avea un prieten care avea o firmă de web design development, care se numea ‘Decibel’, dacă nu mă înșel. Ceva de genul ăsta. Și făceau site-uri, eCommerce, etc.

[00:08:52.26] Emi Gal: M-am angajat la el peste vară – mă plătea cu 250 de dolari pe lună, adică oricum erau mulți bani pentru un puști. Și am învățat mai mult cod, erau niște băieți acolo care erau smart, foarte talentați, și am învățat de la ei. Și la un moment dat, tipul ăsta a început să mă ia la întâlniri cu el, for some reason – cred că m-a plăcut și a început să mă ia la întâlniri cu clienți. Și așa am constatat eu că el făcea foarte mulți bani. Făcea mii de dolari, zeci de mii de dolari din proiectele astea, pe care eu le dezvoltam. Și am zis, “I can do this!” Așa că am terminat vara cu el, și apoi am început să mă duc pe internet pe getafreelancer.com si rentacoder.com, și să licitez pe proiecte. Și am început să câștig proiecte, am început să fac bani și asta a fost. Am făcut asta pentru 4-5 ani și în 2006 am început Brainient pentru că aveam o tonă de proiecte de pe toate site-urile astea. Am început Brainient în apartamentul din Berceni în dormitor. Am angajat un tip pe care îl cheamă Mișa – pe care îl cunoscusem la firma asta de dezvoltare, Decibel. Și eu cu Mișa am început să licităm pe proiecte. Și făceam treabă bună, așa că am început să creștem, și la vreo jumătate de an după, l-am angajat și pe Colea, care era fratele lui Mișa și nu mai știu, 7 luni mai târziu, eram patru oameni într-un dormitor și locuiam cu sora mea, și sora mea a zis, “Trebuie să vă mutați. E prea mult!” Și ne-am mutat într-un alt apartament în care ne-am făcut un birou.

[00:10:49.06] Emi Gal: Asta era în 2006. Prin 2007, începusem să facem bani, așa că am lansat Brain TV – probabil îți amintești.

Sergiu Biriș: Da!

Emi Gal: O emisiune pentru oameni inteligenți.

Sergiu Biriș: Da, foarte înaintea timpurilor cu proiectul ăsta.

[00:11:05.24] Emi Gal: Da! Și am lansat Brain TV, am investit o tonă de bani în Brain TV. Basically, tot ce făceam din software investeam în Brain TV și Brain TV a funcționat pentru un an, și după un an era foarte clar că nu o să funcționeze. Era mult prea devreme, nu eram oameni care să știe să facă conținut ca lumea.

Sergiu Biriș: Voi ați vrut să fiți o televiziune online atunci.

Emi Gal: Basically, da. Televiziune online. Noi am gândit-o ca și televiziune online pentru oameni inteligenți.

Sergiu Biriș: Cu conținut smart, pentru oameni inteligenți.

[00:11:44.04] Emi Gal: Și am construit un mic studio, am angajat oameni care produceau conținut, publicam emisiuni în fiecare săptămână. După un an, ne-am dat seama că nu o să meargă pentru că nu aveam audiență, nu aveam publicitate – și mânca bani în continuu – asta era în 2008, cred – și l-am închis. A fost destul de dureros pentru că investisem o tonă de bani, am pierdut o tonă de bani. Și ce făcusem pentru Brain TV e că dezvoltasem o platformă online de publicare video, de ad-uri, adică am construit o întreagă platformă. Așa că am zis, dacă tot nu a mers pentru noi, poate putem să oferim platforma asta către alții care deja au conținutul și care au nevoie să fie online. Și am început să vorbesc cu diferite televiziuni offline din România – gen, Realitatea TV, ProTV, etc.

[00:12:45.25] Emi Gal: Am avut noroc că Dragoș Stanca, cel care conducea Realitatea TV online sau partea digitală de la Realitatea TV pe vremea aia, ne-a dat o șansă și a zis, “We’ll try it!” Și a fost primul nostru client pentru Brainient, care nu era un client pentru care dezvoltam software, era un client care cumpăra un software pe care l-am construit noi. Și, în același timp, în perioada aia eram foarte defocusat și am lansat o tonă de proiecte – am lansat Brain TV, am închis Brain TV, am lansat această platformă de video management, am lansat eOk, cu Forin Grozea, Vertimo – motor de căutare pentru anunțuri imobiliare. Eram un fel de CTO pentru Skimlinks care era un startup din UK care ridicase bani. Făceam o tonă de chestii! Și singura care făcea bani era Brainient care în continuare făcea bani din software, plus acum această platformă online pentru video management.

[00:13:58.09] Emi Gal: Și prin 2009, cred că la început, am decis că nu mai vreau să fac toate proiectele astea, și nu mai vreau să fac software pentru alții, și vreau să mă focusez și să construiesc ceva care să fie un produs pe care alții să-l cumpere și that’s how we grow. Și, vorbind cu Vladimir Oane, am decis să aplic la Seed Camp, care era pe vremea aia – și încă e – singurul mod prin care puteai ajunge din România în UK cu finanțare și cu acces la investitori.

[00:14:33.09] Sergiu Biriș: Cred că atunci se și lansase, în perioada aia, primul accelerator din Europa, nu?

Emi Gal: Da. Și Seed Camp s-a lansat în 2007. În 2008, Uberview – Vladimir și Dragoș – a câștigat, a fost una dintre companiile selectate, și apoi în 2009 am fost noi una dintre companiile selectate. Am primit finanțare de la Seed Camp – care era 50,000 – și am decis să mă mut în Londra și să headquarter the company în Londra și să închid partea de software development, și să mă focusez doar pe platforma de video management. Și am ajuns în Londra – eram eu cu Sabina care era pe atunci prietena mea, acum e soția mea. Vladimir și Dragoș stăteau într-un apartament undeva în estul Londrei și ne-au lăsat să stăm la ei pentru că nu aveam foarte mulți bani și banii de la Seed Camp încă nu veniseră. Și am început să creștem și am început să vindem platforma asta și către alte companii în UK și apoi în 2010 am ridicat o rundă de finanțare – era 800,000 de dolari – Seed Round – am continuat să creștem, am construit o echipă în UK și apoi la sfârșitul lui 2011, început de 2012, am ridicat un Series A care a fost $1.2 milioane, și apoi am tot crescut, și apoi, în 2016 plănuiam să mă mut în US ca să dezvoltăm și în US, și m-am dus, basically, am zburat în San Francisco să mă uit la clădiri și să semnez un contract pentru un apartament și la întoarcere am avut o mulțime de întâlniri în New York cu clienți, parteneri, diverși oameni pe care îi știam. Și unul dintre cei cu care m-am văzut era Bertrand, care e CEO la Teads. Și Teads era client Brainient deja, dar nu îl cunoșteam pe Bertrand. Și m-am întâlnit cu Bertrand, ne-am înțeles super bine, și mi-a zis, “Dacă vrei să te muți în US, how about we acquire you, guys, and help you grow.”

[00:17:03.19] Sergiu Biriș: Wow! Vreau să te întreb o chestie înainte să îmi povestești un pic de partea asta de achiziție. Tu ai decis, în momentul ăla, să te duci la Seed Camp și să te muți în Londra, care până la urmă, sunt convins că nu a fost o decizie super easy. Aveai 20 de ani. Sau poate că a fost.

Emi Gal: Avea 22 de ani.

[00:17:34.23] Sergiu Biriș: Crezi că dacă nu plecai nu ai fi reușit să crești proiectul la nivelul ăla? Nu l-ai fi putut face din România?

Emi Gal: Nu cred. Nu cred că aș fi putut pentru că, în România, singurii clienți pe care i-am fi putut avea ar fi fost cele cinci mari televiziuni – that’s it – și nu am fi putut să creștem o companie cu milioane de dolari in revenue, și pentru a putea crește o companie cu clienți enterprise în alte țări, mi-a fost foarte clar că nu poți să faci asta pe Skype. Mutarea la Londra a catalizat creșterea Brainient. Dacă nu m-aș fi mutat la Londra, am fi rămas, cred, în zona de software development, outsourcing, poate am fi vândut produsul din când în când, dar nu ar fi devenit o companie cu un produs care e cumpărat de toată lumea.

[00:18:40.03] Sergiu Biriș: La Londra te-ai focusat tu foarte mult pe găsit clienți? Ai băgat mult în zona aia?

Emi Gal: Da. Cred că în Londra, în primii doi ani de zile, în fiecare zi mă duceam și mă vedeam cu clienți. Și Seed Camp a fost excelent din punctul ăsta de vedere pentru că în afară de faptul că ne-au dat niște bani – care nu erau bani mulți, dar erau niște bani – m-au pus în legătură cu tot network-ul lor și prin ei am ajuns să îl cunosc pe un tip pe care îl cheamă Claude London, care era Digital Chairman la BBC în UK și era super conectat, și el m-a pus în legătură cu toată lumea. Prin el am ajuns să lucrăm cu ITV, care era cel mai mare TV Channel din UK – cred că cel mai mare din Europa ca revenue – the Telegraph; o tonă de clienți Blue Chip. A durat foarte mult. Mi-a luat cred că în jur de patru ani să construiesc o afacere ca la carte, în Londra. Cred că mi-ar fi luat și mai mult dacă aș fi stat în București.

[00:19:59.15] Sergiu Biriș: Dar echipă tehnică ai păstrat în România?

Emi Gal: Da. Echipa tehnică pentru Brainient a fost întotdeauna în România, și UK era doar sales, operations, customer support.

Sergiu Biriș: Ok, deci ai avut totuși avantajul de a avea costurile din România.

Emi Gal: Da. Și nu cred că am fi reușit fără costurile din România. Aveam 15-20 de oameni în România, pe engineering – 20 de oameni pe engineering în Londra sau în US ar fi costat mult mai mult.

[00:20:37.24] Sergiu Biriș: Ok. Și ai ajuns la punctul în care Brainient a luat niște runde, a crescut și te-ai întâlnit cu The Teads’ CEO. Ți-a fost greu să iei decizia să vinzi?

[00:21:00.18] Emi Gal: Nu. Cred că am petrecut practic 10 ani cu Brainient. Eu am început Brainient in 2006 și l-am vândut în 2016. Și ne-a luat patru ani – din 2006 până în 2010 – să ne focusăm și să tranziționăm de la software development și să lansăm toate proiectele astea la focus on one product, one company, one team. Și apoi ne-a luat încă șase ani să dezvoltăm compania aia până în punctul în care cineva a vrut să o cumpere. Deci overnight success took 10 years.

[00:21:43.16] Sergiu Biriș: Exact! Tema asta mi se pare că se repetă, că de fapt nu vine nimic peste noapte și chiar e foarte mult de muncă și, da, nu ai ce să faci, decât să speri că va ieși în final. Cum a fost experiența după achiziție?

[00:22:10.08] Emi Gal: A fost grozav! Teads e o companie uimitoare, adică they’ve been around for 15 years până ne-au cumpărat pe noi și practic Teads s-a dezvoltat prin 10 achiziții care au fost făcute de-a lungul unui deceniu. Și când am vândut noi către Teads, făceau aproape $300 de milioane in revenue, și când am plecat eu de la Teads, după un an și jumătate, făceam $700 de milioane.

Sergiu Biriș: Wow, deci a crescut spectaculos!

Emi Gal: Dublu! Și practic produsul Brainient a catalizat Teads semnificativ. The growth accelerated. Și anul acesta cred că Teads va face un miliard in revenue. It was a great experience, management to Teads and amazing builders și managers și scalers. Și mi-a plăcut viața – la Teads eram CEO of Teads Studio care era partea creativă a Teads, care era practic echipa Brainient, și CMO for the whole Teads Group. Și a fost distractiv. It was fun, dar ca antreprenor, the moment I signed the deal, I was always itching to start a new company.

[00:23:46.04] Sergiu Biriș: Deci abia așteptai să te apuci de altceva, chiar dacă era fun. Și ți-a dat totuși oportunitatea să te muți în State, pentru că asta îți doreai de fapt. Cum de te-ai mutat în New York, și nu în San Francisco?

[00:24:05.22] Emi Gal: Planul era să mă mut în San Francisco și Teads avea sediul în New York, așa că au vrut să mă mut în New York, nu în San Francisco. Și apoi, soția mea, Sabina, voia în New York, nu în San Francisco, pentru că e scriitor, film-maker, era, “Ce fac eu în San Francisco? Mai bine mergem în New York.” Și, stând în New York, ne-am îndrăgostit de oraș. Am decis că this is home, și pentru Ezra, de fapt, a fi în New York, e mult mai ok decât în San Francisco, deoarece comunitatea de doctori și medici și specialiști în zona de healthcare e mult mai mare aici decât în San Francisco. Așa, că, privind în urmă, a fost decizia corectă.

[00:24:57.21] Sergiu Biriș: Și m-ai adus cumva în punctul de care eram foarte curios. Cum sari din creative advertising și software as a service pentru industria media și advertising, în cancer detection și zona asta? Adică, mi se pare că trebuie să fi avut ceva revelație, că altfel nu îmi dau seama cum ai sărit în genul ăsta de business.

[00:25:35.04] Emi Gal: Da. Am devenit interesat în domeniul cancerului din două motive: în primul rând, am un risc crescut pentru melanom. Am 200 de alunițe pe corp, ceea ce mă pune in categoria cu risc crescut. Așa că atunci când aveam în jur de 10 ani, cred, mama a zis, “Trebuie să te ducem la un dermatolog să te vadă” pentru că alunițele erau peste tot. Și de atunci, totul a fost ok, dar de-a lungul anilor, am devenit din ce în ce mai preocupat de cancer. Acum câțiva ani, când am avut o aluniță care părea problematică, am făcut biopsie, am îndepărtat-o, s-a dovedit a fi ok, dar a fost un fel de trezire la realitate.

Sergiu Biriș: Te-ai speriat un pic.

[00:26:32.04] Emi Gal: Da. Și pentru că am avut această experiență de expunere la screening, de la o vârstă relativ mică, prin 2014 am decis să mă implic în ceva legat de cancer. Și un prieten bun, Dragoș Bucurenci m-a pus în legătură cu Hospices of Hope. Hospices of Hope e o organizație britanică în România, care construiește hospices în primul rând pentru oamenii cu cancer, și în special cu cancer în faza terminală – adică nu mai poți face prea multe, decât să manage their quality of life as they die.

[00:27:17.00] Emi Gal: Și am început să mă implic cu Hospice, să îi ajut cu lucruri digitale, și am devenit și mai interesat de domeniul cancerului, și am devenit foarte interesat în a înțelege de ce atât de mulți oameni ajung într-un hospice din cauza cancerului. Am început să mă uit la datele existente, și am realizat că, de departe, motivul principal pentru care oamenii ajung într-un hospice, ajung în stare terminală din cauza cancerului este pentru că sunt detectați târziu – stage II+. Și apoi am început să mă uit, “Okay, de ce sunt atât de mulți oameni detectați târziu?” Și am realizat că e pentru că nu există niciun mod de a detecta cancer oriunde în corp care să fie rapid, să fie accurate, și să ți-l poți permite. Și aici am avut revelația, și asta era în 2014 – 2015. Încă conduceam Brainient și mă gândeam că one day I will start a company in the cancer space.

[00:28:31.22] Emi Gal: Și apoi am început să fac research, în timpul meu liber, în timp ce conduceam Brainient – am vorbit cu oameni, am citit lucrări de cercetare. Și în luna de miere, în Noiembrie 2016 – Sabina și cu mine ne-am căsătorit în 2016 și în Noiembrie, la două luni după ce am vândut către Teads ne-am dus în luna de miere – și în luna de miere citeam lucrări de cercetare.

Sergiu Biriș: Asta faci în luna de miere. Și eu de fiecare îmi duc câte un tratat din ceva. Asta am făcut și eu în luna de miere.

[00:29:17.01] Emi Gal: Și citeam această lucrare despre diferite tipuri de imagistică medicală, și lucrarea compara RMN cu alte tipuri de imagistică, cum ar fi CT, CATscan, X-rays, ultrasounds. Și concluzia lucrării a fost că RMN este mai bun, dar e costisitor, așa că de aceea oamenii nu apelează la ea. Și m-am întors către Sabina – îmi și amintesc momentul – și i-am zis, “Auzi, dacă am avea un spital să aducem un full-body RMN care să îți zică dacă ai cancer oriunde în corp, ai face-o?” Și a zis, “Clar aș face-o!” Și așa s-a născut Ezra. Apoi am început să mă văd cu oameni specialiști în zona de RMN să văd dacă ar putea să funcționeze și de ce nu s-a făcut și să învăț mai mult despre acest domeniu. Și cu cât am vorbit mai mult cu oamenii, cu atât am devenit mai convins că poate să funcționeze. Și asta era în 2017.

[00:30:31.23] Sergiu Biriș: De ce nu s-a făcut până atunci? Sunt convins că te-ai uitat la asta.

[00:30:39.16] Emi Gal: Sunt două motive pentru care, până la Ezra nu dezvoltase nimeni un full-body RMN pentru cancer. Primul motiv este că până recent, scannerele RMN nu erau îndeajuns de puternice încât să poți face un full-body în mai puțin de o oră. Și dacă vrei să faci un full-body în mai mult de o oră, nu prea merge pentru că oamenii nu vor să fie într-un scanner pentru mai mult de o oră. Și acum vreo cinci ani au început să devină populare aceste scannere RMN, 3 Tesla, care au un câmp magnetic mai puternic, drept urmare poți face scans cu rezoluție bună, într-un timp mai scurt. Al doilea motiv este că there’s always this innovator’s dilemma – oamenii care sunt într-o anumită industrie cred că ceva nu este posibil. Și ai nevoie de cineva care să vină dintr-o industrie complet diferită, care e destul de naiv să creadă că poate fi făcut. Și un alt motiv este că în momentul în care faci un scan, it’s not just a scan, e nevoie și de interpretare. Și interpretarea costă mult și durează mult. Până la deep learning și până la AI, nu puteai să faci o interpretare foarte rapid. Acum, cu deep learning, poți ajuta radiologiștii să fie mai rapizi folosind AI, ceea ce scade costul scannerului. Așa că a fost o combinație de timing, technology, that made it possible.

[00:32:32.28] Emi Gal: Și evident că eu am ceva background în computer science, dar nu am medical imaging background, deep learning background, așa că am petrecut nouă luni căutând un co-founder. Asta era în 2017 și basically, am luat toți oamenii de pe LinkedIn, Twitter, online, care aveau experiență în medical imaging și deep learning – am găsit vreo 2500 de oameni. Am selectat din ei cred că vreo 300, i-am contactat – 153 au răspuns. Am avut 90 de interviuri pe parcursul a nouă luni și am selectat patru oameni pe care i-am plătit să treacă printr-un proiect de 3 luni, să construiască un AI împreună, ca să mă asigur că ce scria în CV era adevărat și în viața reală. Din tot procesul ăsta l-am descoperit pe Diego, care e co-fondatorul meu în Ezra, care a petrecut 18 ani în Accademia, a făcut Bachelors, Masters, PH.D. and Post-Doc in variations of deep learning or machine learning applied to medical imaging.

[00:33:59.11] Sergiu Biriș: Wow! Deci l-ai găsit pe THE ONE! Ai găsit acul în carul cu fân. Foarte tare! Mi se pare foarte mișto procesul prin care ai trecut. Adică tu zici că ai finanțat teste ca să vezi exact cine s-ar potrivi și cine ar putea să facă un algoritm de genul ăsta.

Emi Gal: Da.

Sergiu Biriș: Foarte tare! Ok.

[00:34:26.15] Emi Gal: Da! Și așa l-am descoperit pe Diego. Diego era în Toronto, și drept urmare, echipa noastră de AI și echipa de engineering este în Toronto, și on top of being an amazing AI scientist, it turned out he was also an amazing engineer și software architect. Am avut mare noroc să îl găsesc pe Diego. Eu eram încă la Teads în această perioadă și am decis să îl iau pe Diego ca și co-founder, să-l plătesc să lucreze full-time doar la Ezra, și să construim un prototip pentru primul nostru AI. Asta era în 01 Octombrie, 2017. Și am investit niște bani în Ezra, l-am angajat pe Diego, am adus niște radiologi ca și consultanți pentru a ne decide pe ce să ne focusăm. Și am petrecut cred că aproape un an să construim primul AI, care a fost pentru screening-ul cancerului de prostată.

[00:35:36.01] Sergiu Biriș: De ce ați ales pentru cancerul de prostată?

Emi Gal: Am ales cancerul de prostată pentru două motive: unul – modul în care se face screening pentru prostată în momentul de față este very innacurate. Practic îți face un test de sânge pentru un antigen care se numește PSA și dacă ai PSA-ul ridicat, atunci trebuie să faci o biopsie, unde îți bagă un ac prin rect, în prostată de 14 ori, la întâmplare. Așa se face.

Sergiu Biriș: Am înțeles! Și e cea mai inconvenientă metodă de a detecta cancerul.

Emi Gal: Da. Și pe lângă faptul că e inconvenientă, e dureroasă, are efecte secundare, și nu e foarte exactă. Motivul pentru care nu s-a folosit încă RMN, este pentru că nimeni nu găsise un mod să îl facă affordable. Așa că noi am decis să construim AI, să facem un screening RMN pentru cancerul de prostată mult mai ieftin. Și am dezvoltat acest AI, ne-a luat aproape un an – vreo 10 luni – și apoi, în aprilie 2018 mi-am dat demisia de la Teads, am început să mă ocup de toate ca să pot pleca, și în septembrie 2018 am anunțat că am ridicat Seed Round. Și în Seed Round au fost toți investitorii din Brainient, plus câțiva noi. Și a fost de $4 milioane, și de acolo am dezvoltat echipa de AI, echipa de engineering, echipa de operations, și am lansat Ezra pentru prostată inițial, în Ianuarie 2019.

[00:37:38.12] Sergiu Biriș: Ziceam că e foarte tare că au intrat investitorii din Brainient, că înseamnă că au fost fericiți cu ce s-a întâmplat cu Brainient și au avut încredere în tine să te urmeze și în acest proiect.

Emi Gal: Au fost foarte încântați și le-a și plăcut scopul Ezra. Așa că a fost pretty straightforward to raise the Seed Round.

[00:38:11.28] Sergiu Biriș: Și folosiți un anumit tip de aparat? Ai nevoie de un anumit tip de RMN, adică e ceva de nouă generație care scanează mai rapid? Sau funcționează cu orice?

Emi Gal: Ezra funcționează cu orice vânzător, orice producător de RMN, atât timp cât este un scan 3 Tesla. Tesla e măsura de intensitate a magnetului în care intri, și înainte de 3 tesla, top of the line was 1.5 Tesla – deci dublezi intensitatea magnetică, ceea ce înseamnă că poți scana mai repede, poți avea o rezoluție mai bună, etc. Și modul în care funcționează Ezra este că de fapt nu avem locațiile noastre sau scannerele noastre, ci ne-am parteneriat cu centre de imagistică medicală independente în US, unde oamenii vin pe ezra.com, se înscriu, vorbesc cu un doctor Ezra care e în echipă – un fel de consultație inițială, un video call – vizitează un centru pentru scan și full-body scan durează cam o oră în momentul de față, și apoi, după scan, în cinci zile, au un alt video call cu doctorul Ezra în care li se comunică rezultatele. Și rezultatele sunt prezentate într-un raport care include nu doar dacă ai sau nu ceva, ci și ce poți face pentru a preveni cancerul, sau dacă ai ceva care arată anormal, ce trebuie să faci pentru a investiga mai departe.

[00:40:49.28] Sergiu Biriș: Runda asta de $4 milioane pe care ați luat-o prima dată, cum ți-ai făcut planul cu ea? La ce aveai nevoie de bani?

[00:41:05.29] Emi Gal: Da, ne-am setat niște milestones, și focusul principal era să dezvoltăm și să depunem actele pentru aprobarea unui AI pentru prostată. Practic, în US, ca să poți folosi un AI în piață, trebuie să obții aprobare de la FDA – Federal Drug Administration. Și procesul de a obține aprobare, e foarte laborios. Pachetul pe care l-am trimis către FDA conținea 3000 de pagini inițial și ne-au trimis niște întrebări, și răspunsurile noastre au conținut încă 300 de pagini, și abia în curând, în aproximativ o lună, ar trebui să primim aprobarea. Adică a durat un an și jumătate din momentul în care am avut AI-ul gata și am început să lucrăm la procesul de aplicare, până când primim aprobarea.

[00:42:10.23] Emi Gal: Deci primul milestone cu Seed Round a fost pentru a construi AI-ul și a depune actele pentru aprobare. Al doilea milestone a fost pentru construirea echipei și pe partea de engineering și pe partea de operations, pentru că atunci când am ridicat runda eram doar eu și Diego, și aveam o echipă în România de dezvoltare care dezvolta non-AI stuff și să dezvoltăm echipa de operațiuni. Și am făcut toate astea, și apoi am ridicat Series A.

[00:42:40.17] Sergiu Biriș: Și ați ridicat Series A în valoare de $18 milioane. Acum, recent, ați anunțat-o. Am văzut și niște nume cunoscute pe acolo – Andrei Dunca, Daniel Dines de la UIPath, Credo Ventures care a investit în voi și în Brainient și a continuat să investească și în Ezra. O listă, oricum, de foarte mulți investitori – cred că vreo 16, dacă bine am citit. Cum ai reușit să îi atragi?

Emi Gal: Da, avem 12 angel investors și patru institutional investors, cam așa. 16 sau 17. Cum am reușit? Păi, în Seed a fost pretty straightforward că erau toți oameni pe care îi cunoșteam deja, adică Daniel de la UIPath, Taavet de la Transferwise, Credo Ventures, Seed Camp, Accomplice care a fost Seed investor și în Brainient. Și în Series A, we pitched Emasters – we went and pitched basically everyone, și am avut aproape trei termsheet-uri. Adică am primit două, și urma să primim un al treilea când am decis cu cine vom merge mai departe. Și am decis să luăm termsheet-ul de la FirstMark Capital, care sunt un fond în New York, iar Rick Heitzmann, care e fondatorul FirstMark Capital este un investitor prolific în healthcare. A investit în Parsley Health în US, în Ro Health, în Ezra acum și este foarte cunoscut și respectat. Și am trecut prin procesul de pitching către investitori, narrowed it down, explore investors, narrowed it more, și procesul a durat cam trei luni și jumate.

Sergiu Biriș: Wow, ok. Nici nu a fost rău. Și am citit că veți crea un nou AI pentru detectarea COVID-19. Povestește-mi un pic despre asta și despre ce alte AI-uri veți construi, sau care e direcția/viziunea ta mai departe?

[00:45:19.04] Emi Gal: Da. Sunt două părți ale business-ului nostru, de fapt. E partea în care scanăm oameni în centre și facem cancer screening foarte repede, convenabil, seemless, astfel încât oamenii chiar îl fac. Și e partea de tehnologie AI, unde construim AIs care ne vor da posibilitatea să scădem prețurile astfel încât să putem scana și mai mulți oameni, pentru că facem scan-urile mai rapide. Primul AI pe care l-am construit e pe partea de prostată – așteptăm aprobarea. Al doilea AI pe care l-am construit, de fapt e pe partea de scanare, nu pe partea de interpretare și o să ne dea posibilitatea să facem un full-body RMN în 30 de minute, cu aceeași calitate a imaginii. Și asta va însemna că experiența e mult mai bună pentru că vei sta în RMN doar 30 de minute, nu o oră. Doi, ne va costa pe noi mult mai puțin să cumpărăm slot-ul de la centre, drept urmare vom putea să oferim scannerul pentru mai puțini bani.

[00:46:36.08] Emi Gal: Și pentru COVID ce am făcut este că avem și acest plan pentru scanarea cancerului în plămâni care se face nu folosind un RMN ci folosind un CT, un CATscan. Am dezvoltat acest plan în care oferim un CATscan pentru plămâni dacă ai risc crescut pentru cancer de plămâni, dacă ai fumat, etc. Am luat acest scan pe care îl dezvoltaserăm pentru cancer pentru plămâni, și l-am adaptat pentru COVID. Va urma la un moment dat să construim și un AI care ne dă posibilitatea să facem interpretarea scan-ului respectiv și mai rapidă. Dar momentan este doar Lung Scan repurposed for COVID. Și pentru a avea o imagine 360, ne-am parteneriat cu o companie prin care putem oferi și test de anticorpi – ca să vezi dacă ai anticorpi care potențial îți pot da imunitate împotriva COVID.

[00:47:43.23] Sergiu Biriș: Și cum detectezi asta?

Emi Gal: Testul pentru anticorpi este un test de sânge – îți ia o probă de sânge pe care o trimiți la laborator și se uită dacă ai anticorpi creați de sistemul imunitar împotriva virusului. L-am numit COVID 360 pentru că îți dă posibilitatea să vezi dacă ai anticorpi și să vezi dacă ai lung damage cauzat de COVID, astfel încât să poți face lifestyle changes, să te asiguri că nu ai lung damage pe termen lung.

[00:48:20.07] Sergiu Biriș: Interesant! Și direcția e să dezvoltați tot mai multe AI-uri ca să detectați cât mai multe tipuri de cancer?

Emi Gal: Da. Ideea e următoarea: noi deja detectăm multe tipuri de cancer – 13 pentru femei, 11 pentru bărbați – însă interpretarea scan-ului e făcută doar de radiologi. Nu sunt asistați de AI-urile Ezra. Drept urmare, scan-ul este destul de scump. Costă $1950 sau $180 pe lună pentru 12 luni – ceea ce pentru americanul de clasă mijlocie este affordable dar puțin către higher end, drept urmare, în timp, vrem să îl facem mult mai ieftin. Ideal, aș vrea să vindem un full-body RMN pentru $1000. Cam ăsta e scopul nostru. Însă pentru a ajunge acolo, trebuie să automatizăm interpretarea cu 90% și să scădem timpul scan-ului cu 50% – ceea ce înseamnă că trebuie să construim toate aceste AI-uri, ceea ce ne va lua cel puțin cinci ani.

[00:49:43.18] Sergiu Biriș: Ce crezi că o să urmeze în cancer research? Adică, sunt convins că tu crezi în faptul că tehnologia va ajuta tot mai mult această parte de detecție și consecința va fi că va reduce rata mortalității din cauza cancerului. Ce se va întâmpla în zona asta, în tehnologie? Și va fi available worldwide la un moment dat?

[00:50:23.19] Emi Gal: Dacă te uiți la cancer, soluția să învingi cancerul este detecția timpurie. Dacă te uiți la statistici, atunci când oamenii detectează cancerul devreme – stadiile 0, I – au peste 80% șanse de supraviețuire pe o perioadă mai lungă de cinci ani. Dacă te uiți la cei care detectează cancerul târziu – stadiile II, III, IV – probabilitatea că vor supraviețui mai mult de cinci ani e doar 20%. În unele tipuri de cancer, cum ar fi pancreas, probabilitatea este de 6-8%. Deci, pentru a învinge cancerul, soluția este detecția timpurie pentru că tratamentele, atunci când îl descoperi devreme sunt foarte bune pentru majoritatea tipurilor de cancer, așa că tot ce trebuie să faci este să îl detectezi devreme. Acum, problema e că cancerul este foarte rapid. Sunt anumite lucruri care îți cresc riscul, dar în mare parte, poți fi vegan și să faci mișcare în fiecare zi și tot să faci cancer. Așa că cea mai bună apărare for that randomness, is to get screened. Și Ezra este acum modul complet de a face screening, pentru că poți detecta cancerul în majoritatea organelor. Deci, premisa noastră este că pentru a învinge cancerul, trebuie să ajutăm pe toată lumea să detecteze cancerul devreme. Aceasta este misiunea noastră. Ezra înseamnă detectarea timpurie a cancerului pentru toți oamenii din toată lumea.

[00:52:26.07] Sergiu Biriș: Și cum îți imaginezi, sau care e viziunea ta legată de scalarea proiectului? Cum vei putea ajunge la cât mai multă lume, worldwide? Pentru că în momentul de față sunteți în State, într-o fază totuși incipientă față de worldwide presence. Cum o vezi?

[00:52:50.08] Emi Gal: City by city, person by person. Practic, modelul nostru e validat. Anul trecut am scanat 1000 de oameni, am găsit cancer pentru 29 de oameni. It works! Însă trebuie să îl facem mult mai ieftin, trebuie să îl facem mult mai rapid, și trebuie să optimizăm the operations astfel încât să putem rula acest scan pretutindeni. Și anul viitor probabil ne vom extinde în afara US, și cu timpul vrem să fim în toate orașele, pentru toată lumea și să dăm tuturor abilitatea de a detecta cancerul devreme. Nu mă văd pornind o altă companie după Ezra. This is it! Aș putea să îmi petrec următorii 30 de ani până când mă pensionez, doar cu Ezra. 18 milioane de oameni, în fiecare an, detectează cancer, și mai mult de jumătate din ei – 9 milioane de oameni – detectează cancer târziu. 9 milioane de oameni sunt cei pentru care trebuie să găsim cancerul devreme. Pentru a găsi cancerul devreme pentru 9 milioane de oameni, va trebui să scanăm 50-100 de milioane de oameni anual, pentru că nu vom găsi cancer în toată luma pe care o scanăm, așa că pentru a-l găsi, trebuie să scanăm pe toată lumea. Să scanăm 100 de milioane de oameni, ne va lua probabil 20 de ani. Cu siguranță gândim pe termen foarte lung și încercăm să ne mișcăm foarte repede dar perspectiva noastră este una pe termen lung.

[00:55:02.25] Sergiu Biriș: Sunt foarte multe companii care au început acum în spațiul de healthtech, life extention. Cum vezi viitorul în acest sens? Crezi că vom deveni tot mai dependenți de AI și de software ca să putem trăi mai mult?

[00:55:31.00] Emi Gal: Obișnuiam să fiu un fan al singularității – Ray Kurzweil de la Google a venit cu acest termen, ‘singularitate’ unde oamenii și computerele devin o singură entitate.

Sergiu Biriș: Și Elon Musk zicea de proiectul lui – Neuralink – că poți să te conectezi cu computerul.

Emi Gal: Da. Deci, obișnuiam să fiu un mare fan al acestui lucru. Înainte să mă implic în AI, credeam că AI este acest lucru magic care poate face orice. Și acum că am petrecut ultimii câțiva ani în AI, am ajuns la concluzia că nu vom ajunge la singularitate prea curând, pentru că deși deep learning poate face multe, la sfârșitul zilei, deep learning is just a very complex metrics multiplication. That’s it! It enables computers to learn but not to the same extent that human brains can learn. Așa că vom avea nevoie de o nouă paradigmă, de următorul lucru din partea deep learning, oricare ar fi acela, pentru a face un alt salt către inteligența generală – ceea ce e ai nevoie pentru singularitate. Așadar, am trecut de la a fi un fan, de la a vorbi cu oamenii și a le spune că vor trăi pentru totdeauna, la a fi sceptic de a ajunge vreodată acolo, în următorii 50-100 cel puțin.

[00:57:36.05] Emi Gal: Acestea fiind spuse, ca să mă întorc la întrebarea ta, cred că tehnologia ne va ajuta să creștem numărul de ani pe care cineva îi poate trăi sănătos. Durata medie de viață sănătoasă acum este de 80 de ani, depinde de țară și așa mai departe. Cred că în timpul vieții noastre o să ajungem să putem trăi sănătos, fără probleme majore până la 90, poate puțin peste – ceea ce e grozav, deja. Nu cred că vom avea un astfel de salt, că vom putea trăi 100 de ani sau vom ajunge la cine știe ce moment de singularitate în timpul duratei noastre de viață.

[00:58:26.20] Sergiu Biriș: Așa că trebuie să ne bucurăm de timpul pe care îl avem.

Emi Gal: Și cred că ce e mai important este să putem trăi același număr de ani, dar să fim foarte sănătoși, decât să creștem numărul de ani fără a fi foarte sănătoși. Cred că e mai important primul aspect.

[00:58:51.23] Sergiu Biriș: Uite, mi-am amintit că tu ai yearly challenges, care mi s-au părut întotdeauna foarte fascinante. De exemplu, în 2008, țin minte că ai promovat foarte intens, că tu dormeai două ore și jumătate pe zi, câte 20 de minute o dată.

Emi Gal: Da. Practic, dormeam o oră și jumătate în timpul nopții, de la 01:00 la 02:30, și apoi dormeam 20 de minute la fiecare șase ore, până când ajungeam să dorm din nou o oră și jumătate.

Sergiu Biriș: Lasă-mă să ghicesc: după două luni ai fost rupt – adică nu cred că ai mai continuat.

Emi Gal: Nu funcționează, e concluzia. Îmi amintesc că ideea cu somnul polifazic a fost de fapt ideea lui Dragoș Bucurenci, care m-a sunat într-o zi și mi-a zis, “Am această idee. O să dormim două ore jumătate pe zi și o să avem timp. O să avem timp atâtea ore pe zi să facem ce vrem noi.” Și eram atât de rupți, încât ca să nu adormim, ne sunam unul pe celălalt și ne gândeam, “Hai să mergem undeva.” Singurul lucru pe care îl puteai face la 3 noaptea era să mergi la Cora sau la alt supermarket să te uiți la produse.

[01:00:21.17] Sergiu Biriș: Deci tot nu îți îmbunătățea calitatea vieții.

Emi Gal: Nu, în niciun caz. Eram walking zombie. Dar mi-a dat acest interes în a încerca lucruri și a fost distractiv să fac asta în fiecare an.

[01:00:34.16] Sergiu Biriș: Uite, la ce voiam să ajung. Le găsiți pe site-ul lui Emi – pe emigal.com – mi s-au părut foarte multe din ele foarte mișto. Asta a fost foarte specială cumva. După, faptul că ai încercat să înveți mandarin.

Emi Gal: Didn’t work out.

[01:01:01.29] Sergiu Biriș: Care mi-a plăcut foarte mult, și am ascultat câteva interviuri, a fost că în 2015 ai făcut “The Elderly Project” unde ai luat interviuri unor oameni în vârstă. Ai început cu tatăl tău, și ai luat interviuri la mai mulți oameni în vârstă în care i-ai întrebat 10 întrebări, parcă, despre viață: “Cât de mult au contat banii pentru tine?”, “Câți prieteni ai avut de-a lungul vieții?” etc. Și mi s-au părut foarte faine insight-urile pe care ți le-au dat atunci oamenii respectivi. Eram curios cumva, acum, ok, tu nu ești la 60 de ani sau mai bătrân, dar sunt un pic curios, că totuși ai pornit mega entuziasmat, și aveai o super energie când te-am cunoscut eu și și acum o ai, și asta mi-a plăcut întotdeauna la tine, că ești un tip foarte carismatic și super energetic. Sunt curios un pic ce ai învățat tu din experiența ta din ultimii 15 ani, să zicem, în care probabil că antreprenoriatul tech și lumea asta ți se părea într-un fel, poate acum ți se pare altfel, poate nu. Spune-mi un pic cum erai tu atunci și cum ești tu acum.

[01:02:44.29] Emi Gal: Încep cu cum eram atunci, cum sunt acum, și apoi să încerc să menționez câteva lucruri care cred că sunt importante pentru cei care sunt la vârsta la care eram eu când am început.

[01:03:04.00] Emi Gal: Când am început Brainient și chiar înainte de Brainient, și cred că mulți dintre cei cu care interacționam în perioada aia au văzut asta, este că eu aveam întotdeauna părerea despre mine că sunt cel mai deștept din lume. Oriunde mă duceam. Aveam această atitudine, “Sunt cel mai deștept, sunt cel mai bun, pot să fac orice. Nu am ce învăța de la tine.” Eram puțin arogant din punctul ăsta de vedere. Și ce am învățat de-a lungul anilor și ce-am realizat cu cât am învățat mai mult este cât de puțin știu și cât de falsă era acea părere despre mine. Cred că unul din lucrurile importante pe care le-am învățat este să am mai multă umilință în orice, mai ales în interacțiunile cu oamenii. My biggest shift from my 20s to my 30s este că fac totul cu un pic mai mult awareness that a lot of success in life is purely just luck. Asta mă duce la cea mai mare lecție a mea from my 20s – it’s all about luck. You have to get lucky in life.

[01:04:32.28] Sergiu Biriș: Cum ajungi să ai acel noroc?

Emi Gal: Luck is, opportunity meets preparation. Am auzit asta undeva, nu mai știu unde.

Sergiu Biriș: Mi-a mai plăcut aia cu, “Cu cât muncesc mai mult, cu atât devin mai norocos.”

Emi Gal: Da. Și e adevărat. Mă pot gândi la multe momente din viața mea când am fost norocos, și am fost norocos pentru că am fost pregătit să profit de acel noroc. So the biggest learning I have and the thing that I somehow instinctively did in my 20s, that I’d recommend that people do is that you increase your chances for luck. The way you increase your chances for luck is through something that Nassim Taleb – an author I love – he calls it, randomless and optionality. So, luck is random. You can’t predict randomness. So, to get lucky, you just need to expose yourself to randomness, and to have this optionality – și îmi pare rău că am trecut pe engleză, e mai ușor – have this optionality to capitalize on the randomness. So, de exemplu, un lucru pe care eu l-am făcut, that in a way was lucky but it was not deliberate – it just happened – a fost că am luat banii pe care îi făceam cu Brainient și am lansat toate aceste proiecte. Pe parcursul a trei ani am lansat șase sau șapte proiecte, de la Brain TV la Vertimo, la Skimlinks, etc. Și most of them didn’t work out. Dar unul din ele a funcționat, și a fost pur noroc. I had the right product – video management platform and ad server – at the right time, when video was taking off on the internet. Știi și tu asta foarte bine. So, I got lucky, but through randomness and optionality. Și ce e mișto e că deliberately poți să lucrezi în a-ți crește the randomness and optionality. Primești o invitație la un eveniment, du-te! Nu știi pe cine întâlnești acolo. Primești o invitație la o cină? Du-te! Îți dă cineva email să aveți o discuție – poartă acea discuție. Nu știi niciodată de unde o să îți vină norocul.

[01:07:07.10] Emi Gal: Și o să îți dau un exemplu foarte pertinent. În 2006-2007 când aveam Brain TV, Cristi Manafu organiza acest eveniment care se numea, “11-Minutes”, cu investitori care veneau să primească pitch-uri de la startup-uri. Și eu am pitch-uit cu Brain TV, și la acel eveniment l-am cunoscut pe Ondrej Bartos de la Credo Ventures, care a devenit investitor in Brainient trei ani mai târziu când ne focusasem pe video management platform. A fost pur noroc. Am fost norocos. So, learning from my 20s is like, be a bit more humble and increase randomless and optionality so that you get luckier.

[01:08:08.07] Sergiu Biriș: Probabil că ai avut și o relație cu frica asta de eșec. Multora le e frică să înceapă atâtea proiecte, să se bage în atâtea chestii. Unora le e frică să înceapă unul pentru că, ce-o să se întâmple? It’s going to fail. Dar mie mi se pare că tu te-ai dus în direcția complet opusă. Ai zis, “Trag câte gloanțe pot, și văd eu ce iese.”

Emi Gal: Da, și am avut întotdeauna această atitudine foarte americană, într-un fel, cu privire la eșec. Pentru americani, failure is great, it’s encouraged. Și pentru mine, toate proiectele alea pe care le-am lansat în România în 2007-2009 nu le-am privit niciodată ca eșecuri – le-am privit ca lucruri pe care le-am învățat și actually, dacă nu aș fi făcut Brain TV, nu aș fi construit platforma video care a devenit the main product of the company. Așadar, mai ales când ești tânăr, e important să încerci lucruri, pentru că nu ai nimic de pierdut. Literally! Când nu ai familie, copii, rată, whatever, the only thing you can lose is time și poți câștiga mult mai mult din experiență. Așa că încurajez pe oricine să încerce un milion de lucruri cu o viteză cât mai mare, ca să poți să fii norocos.

[01:10:00.07] Sergiu Biriș: Da, foarte fain! Sunt curios ce altceva îți mai dorești să faci – dacă e ceva ce ți-ai propus tot așa ca challenge sau ceva ce ți-ai dorit să faci pe lângă Ezra?

Emi Gal: Sunt foarte încântat de Ezra și vreau să lucrez la Ezra pentru totdeauna, dar chiar recent mă gândeam că un lucru pe care nu l-am făcut – am făcut o singură dată sau de două ori, dar mi-ar plăcea să fac mai mult – ar fi să investesc în startup-uri. Să ajung angel investor și să investesc în startup-uri probabil în zona de healthcare pentru că sunt foarte concentrat pe domeniul acesta. Așa că poate la un moment dat o să îmi fac un experiment anual, să investesc în 12 startup-uri într-un an, sau ceva de genul.

Sergiu Biriș: Ai grijă!

[01:11:07.06] Emi Gal: Ar fi distractiv. Totodată, ar fi un mod de a crește norocul, pentru că nu ai de unde să știi care va fi the next LiveRail sau the next Facebook, sau the next SpaceX, etc. Chiar nu poți să știi. Poți paria pe oameni and then hope for the best. Dar cred că dacă te expui către un număr destul de mare de oportunități pentru a fi norocos, luck might happen. It might not, but at least you increase your chances.

[01:11:49.16] Sergiu Biriș: Așa e! Până acum nu ai investit în nimic?

Emi Gal: Am investit în două startup-uri. Unul dintre ele era un startup pornit de Sabina acum câțiva ani, that failed, și celălalt e un startup în zona de healthcare, de fitness, care se numește East9 – e situat în Londra. Și acum câțiva ani, dar nu au fost banii mei, am avut acest fond care se numea Digital Capitalist Fund care era un antreprenor din România, Cristi, care investise niște bani în startup-uri și voia pe cineva care să îl ajute să atragă mai mult deal flow. Dar cu banii mei am investit doar în două startup-uri + Ezra, unde am investit inițial mulți bani. Dar mi-ar plăcea să găsesc mai multe startup-uri.

[01:12:44.22] Sergiu Biriș: După podcastul acesta o să primești, random, invitații pe LinkedIn. Emi, ne apropiem de final. Eram curios dacă vrei tu să mai zici ceva, dacă vrei să lași publicul din România, în mod special, cu ceva? Anything you want.

[01:13:12.25] Emi Gal: Presupun că audiența ta e compusă în mare parte de oameni care sunt antreprenori sau vor să devină antreprenori – neascultători.

Sergiu Biriș: Ca tine! Și tu ai fost un neascultător, tot timpul.

[01:13:27.03] Emi Gal: Foarte! Și încurajez pe toată lumea să fie ‘neascultători’. Asta cu randomness și optionality it’s like a big thing for me, și încurajez pe oricine să încerce lucruri și să profite de oportunități, indiferent de cât de mari sau mici sunt ele, și să nu se dea bătuți. Eu, practic, am început să fac site-uri când aveam 15 ani și am vândut Brainient fix când aveam 30 de ani. Așa că, mi-a luat 15 ani să construiesc ceva de succes și primii 10 ani au fost foarte, foarte grei. Toată perioada din Londra, la început, când nu aveam bani, nu aveam contacte, nu aveam skilluri de sales, nu aveam multe lucruri – a fost greu. Să lansez și să închid toate proiectele în România, mă uit acum și pare ușor, dar să o fac atunci a fost foarte greu. Să lansez Brain TV, să angajez oameni, să dau afară oamenii după un an, a fost foarte neplăcut, dar am continuat și în final, am fost norocos. Cred că oamenii trebuie doar să recunoască asta și să continue. Cred că așa ajungi să ai succes.

Sergiu Biriș: Awesome! Emi, mersi mult!

Emi Gal: Cu plăcere! Anytime!

Sergiu Biriș: Mi-a fost chiar dor să vorbim!

Emi Gal: La fel!

Sergiu Biriș: Îți mulțumesc că ai fost în podcast – în primul tău podcast.

Emi Gal: Exact! Cu multă plăcere. Abia îl aștept pe următorul!

Sergiu Biriș: Mai facem un V2 când ești unicorn.

Emi Gal: În câțiva ani? Ok. We’ll do it!

Sergiu Biriș: Awesome! Mersi tare mult!

Emi Gal: Bine! Numai bine!

Sergiu Biriș: Dragi Neascultători, vă mulțumesc că ați rămas alături de noi până la final! Sper că a fost un episod pe placul vostru, că ați avut foarte multe de învățat, sau cel puțin că povestea lui Emi v-a inspirat pe fiecare din voi. Toate episoadele din podcastul “Neascultătorii” le găsiți pe platformele voastre preferate de podcasting sau pe Youtube, unde vă recomand să mergeți și să dați un ‘subscribe’ la canal. Acest podcast este susținut, ca întotdeauna, de Banca Transilvania. Până data viitoare, rămâneți Neascultători! Pa pa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *