fbpx

Special: Podcastul despre podcasturi, cu Sergiu Biriș, Robert Katai și Dragoș Stanca la Upgrade 100

Podcastul Neascultătorii este susținut de Banca Transilvania


Acest episod special este o versiune extinsă a emisiunii Upgrade 100 de la Radio Guerilla, din 4 mai 2020, unde am fost invitat împreună cu Robert Katai, cel mai cunoscut podcaster din România, să discutăm împreună cu Dragoș Stanca, gazda emisiunii și un binecunoscut om de media, despre podcasting în România. 

Acest episod îți poate fi util dacă:

  • te gândești să începi un podcast pentru tine sau startup-ul tău
  • vrei să știi cât de mare este piața de podcasting din România
  • vrei să înțelegi ce anume presupune să începi
  • vrei să afli cum poate fi monetizat acest format
  • vrei să înțelegi la ce se uită un advertiser când decide să susțină un podcast
  • vrei să te distrezi de 3 podcasteri care iubesc ceea ce fac.

Link-uri utile:


Transcriptul discuției

Dragos Stanca: Bună seara și bine v-am regăsit sunt Dragoș Stanca din nou într o ediție UPGRADE 100  despre tehnologie în pandemie astăzi o ediție specială în care vorbim la radio despre podcasting și ca să nu vă plictisiți. Avem o ediție dedicată fm adică asta pe care o auziți acum dar va urma și o chestiune specială, in online vom avea câte o ediție podcast  atât pe canalele UPGRADE 100 dar si pe canalele podcast ale invitaților mei. Si anume: Ca să nu mai prelungim suspansul vorbim cu Sergiu Biriș antreprenor în serie CEO, founder SoundMix si co-founder Trilulilu unul dintre oamenii implicați în proiect achiziționat pentru 400 de milioane de dolari de Facebook Cofondator al Zonga Music investitor si adviser în startup uri diverse dar și interesant realizatorul podcast ului neascultătorii și tot de la Cluj în legătură directă este Robert Katai Brendan communication manager al BNR și fost coordonator de marketing în mai multe companii și implicat în comunicare a Festivalului de Film TIFF și trebuie spus este probabil cel mai activ și cel mai să spunem așa Early adopter podcaster din România. Așadar Ediția extinsă a acestei discuții o puteți auzi începând de joi pe canalul UPGRADE 100, Neascultătorii cu Sergiu Biriș și podcast ul lui Robert Katai. Până una alta în ediție Radio să vedem cam ce am discutat cu robi și cu Sergiu într o discuție foarte vie pe care am înregistrat o acum mai puțin de 24 de ore.

Dragos Stanca: Pentru început Robert și Sergiu O să vă rog pe fiecare dintre voi să dați o definiție pot castrului nu neapărat putem găsi pe Wikipedia. Ce simțiți credeți voi că este un podcast în anul de grație 2020.

Robert Katai: Vreau să las milionarul să vorbească.

Dragos Stanca: Da, Vă rog sa incepem în ordinea taxelor plătite la stat taxelor plătite la stat. Nu știu dacă la statul român.

Sergiu Biris: Hai să încerc să dau o definiție cel puțin pentru mine. Podcastingul e – Sunt propria mea companie media nu știu că sunt propriul meu Billboard Dacă vrei mi s a părut o oportunitate foarte faină de a da drumu  unui gen de conținut pe care nu avea loc poate în altă parte. Foarte foarte nisat și în timp asta mi am dat seama că cu asta seamănă cu un canal de comunicare al tău pe care ti-îl creezi tu către audiențe foarte definită și pur și simplu așa pentru mine așa a început și așa îl văd ca definiție.

Dragos Stanca: Robert: Tu, ca unul dintre tătici genului pentru România cel puțin cum ai defini podcostul.

Robert Katai: Pentru mine podcastul definiția cred că are legătură cu începutu, e un compromis între mine și soția mea de a face curățenie și i-am zis că pot să fac curățenie dacă o să îmi pun căștile și muzica pe care o ascultam Eu m am săturat și am zis OK hai să să câștig eu să câștige casa să câștige soția și asta a fost o chestie pe care am descoperit-o podcastingul ascultand doi ani la rând podcasting și mi am dat seama că podcastingul e atât un conținut educațional cât și un storytelling pe care pot il consum când vrei tu și unde vrei tu și cum vrei tu îi on demand audio. Să spun așa sau un radio democratizat.

Dragos Stanca: Credeți că obsesia asta de a pune lucrurile în cutiuțe și de a spune că un gen de discuție înregistrată De exemplu sau producția audio care întâmplător este online Dar poate avea foarte bine și o variantă video cât se poate de interesantă mai este relevantă într-o lume dominată cumva de interdisciplinaritate în ceea ce privește produsele media pentru că e greu cumva să categorisesti atât de strict. Dacă noi am înregistra video această discuție și am face o super prelucrare grafică exact cu același conținut am distribui-o și in Youtube și Instagram TV și la Pro TV. Ar mai fi podcast?

Robert Katai: Eu cred că poate să fie Nu cred că trebuie să-i dai un nume să-i dai o ștampilă. Adică omul care îl pui că îl folosești pe un Apple Podcast ca il folosesc pe Spotify ca il pui la radio că îl pui la TV că îl pui în print. E un content pornit dintr-un anumit Content și pot să-l pui pe o sută de mii de platforme și poate asta e frumusețea online ului din ziua de azi. Mă uit la Sergiu face o treabă extraordinară prin faptul că își filmează discuțiile și se folosește de algoritmul YouTube și pune si pe Facebook pentru că sunt oameni care încă se uită la video le place mai mult să lase YouTube ul având două monitoare la lucru și în stânga să meargă YouTube și să se uite la sau să asculte interviu și sunt alții care ascultă podcastul când vor. Nu cred neapărat că e o discuție dacă mai e numit podcast sau nu. Depinde cât contează foarte mult de consumator. Unii o să îl numească pot chiar dacă îl văd pe YouTube alții o să îl numească pot chiar dacă e pus și pe radio alții pot să numească podcast.

Dragos Stanca: Da știi ce e funny? Există… Am început un studiu legat de modul în care ascultă oamenii podcast cum e perceput podcastingul și așa mai departe. Este un studiu pe care îl facem în parteneriat cu Biroul Român de Audit Transmedia BRAT unde eu servesc ca președinte momentan și cu ajutorul celor de la Banca Transilvania și ce observăm deja este că există destul de mulți oameni care consideră că podcast înseamnă o discuție între doi oameni pe YouTube. Cred că o influență majoră în percepția Ce înseamnă podcast astăzi sau podcastig a fost dată și de intrarea în această formulă de împachetare a conținutului audio a unor oameni cu o notorietate foarte mare gen George Buhnici sau Cosmin Nedelcu AKA Micuțu care fac podcasting dar au cifre foarte mari pe YouTube. Deci din punctul ăsta de vedere cred că însăși noțiunea începe să fie blurry de la clasicul podcast care vine de la iPod de fapt și probabil puțină lume își mai aduce aminte asta. Mie mi se pare că podcastingul este audio dar nu este neapărat radio. De ce. Pentru că este audio on demand practic te duci și ceri să asculți benevol un conținut audio. Un lucru care deja din punct de vedere al comunicării de brand este foarte valoros. Una e să fii feed-uit cum se zice cu ce pică ești într-un aeroport și te uiți plictisit la un ecran în care vezi niște add-uri sau vezi niște conținut dar nu îți dorești neapărat să le vezi pe alea se întâmplă să le vezi pentru a ieși de acolo ori in podcasting e o diferență majoră de fapt pentru că tu ceri să downloadezi acel fișier sau să-l asculti. De asemenea mi se pare că este foarte aproape dar că nu are legătură cu ceea ce îndeobște se numește influență marketing. De ce. Pentru că cel puțin în această fază impresia mea și vă rog să mă corectezi dacă greșesc este că oameni care au ceva de spus nu neapărat ceva de arătat sunt cei care fac podcasting și e o zonă foarte foarte specifică uite mă uit la voi doi de exemplu Robi vine din marketing, Sergiu din zona antreprenorială business… E cumva un mediu de exprimare și de împachetare care este foarte Specifică a ceea ce se numește Key opinion leaders sunt jurnaliști care fac asta sunt specialiști pe anumite domenii sunt oameni profesioniști care au succes în zona asta și din punctul ăsta de vedere pare a fi de subliniat această particularitate. Cum vi se pare.

Sergiu Biris: Cred că e bineînțeles nu e un format de care să se apuce oricine oricând. Trebuie să ai un pic de e greu de creat astfel de content și mai ales conținut de calitate întotdeauna e foarte greu de creat. Nu cred că e la îndemâna oricui să se apuce neapărat să facă un podcast fără să aibă un cât de cât o idee destul de clară legat de subiectul podcastului respectiv și mai multe detalii. Da ce vreau să zic legat de format în sine am așa niște amintiri legate de momentul când am pornit noi Zonga cu comenzi extremingul care era way ahead of his time în 2012 spre final. și era un moment în care nu exista niciun pic de awareness pe zona de music streaming. Ne am chinuit foarte foarte mult să ținem Music streamingul într o cutiuță a lui și să îl definim ca music streaming on demand și să atragem atenția asupra acestui tip de conținut și mi se pare că cu podcastingul suntem cumva în aceeași fază când de fapt ani mai târziu uită. Youtube Music, Ce contează că e video ca e muzică. Ca dai Video On video off. Deja liniile devin foarte blurry și nu mai contează neapărat atât de mult că ai format pur audio pe o anumită platformă și cred că la sfârșitul zilei s ar putea să fie vorba mai degrabă despre ce obiectiv ai ce dorești de fapt prin crearea acestui tip de content adică îmi imaginez că își doresc să ajungă un anumit tip de mesaj către o anumită audiență definită. Ok contează atât de mult că e audio only sau că îl pui și pe YouTube sau că folosesc și alte medii adică ne uităm un pic mai degrabă la mesaj la audiență și folosim mai multe canale printre care podcastingul audio only E un canal sau creezi conținut specific pentru doar audio pentru că audiența mea acolo vrea să consume și aici eu nu-s foarte bine după ce am căpătat un pic de experiență în toată povestea asta. Eu am început la un moment dat să fac și pe YouTube pentru că am preferat să nu mă lupt cu modul de consum al utilizatorilor modul actual unde datorită comoditatii și așa mai departe foarte mult stau pe YouTube, Youtube ti-e la îndemână ca și cum ai da drumul la robinetul de apă și deja nu mai stai să te gândești și ți e foarte ușor pe când cu podcastingul poate că ești pus cumva într un soi de chestie un pic cam tehnică pentru unii ca să stea să o analizeze și să înțeleagă.

Dragos Stanca: Bine aici apropo de asta cred că puțini  realizează că podcosturile se pot lansa inclusiv cu comenzi vocale din telefon.

Sergiu Biris: Am vrut să dau un exemplu exact pe chestia asta că m a contactat cineva și mi a zis că pe site ul meu fișierul audio pe un anumit episod nu știu ce nu i mergea lui cum trebuia și tot își făcea refresh de pe mobil la site ul meu și azi da e o aplicație în telefon podcasting și găsești a! Da? Adică la modul ăsta era…

Dragos Stanca: Da, ii indemn pe cei care ne ascultă să folosească listen to the latest a UPGRADE 100 podcast și o să vadă ce se întâmplă în momentul în care dau drumul la Siri sau la asistentul audio de pe Android începe să funcționeze și pentru podcast uri în limba română sau cu alte cuvinte în limba română dacă insistați există machine learning acolo și cred că e un sfat pentru toți cei care ne ascultă din zona de podcasting încurajați-va audiențele să activeze podcastingurile voastre și prin comandă vocală pentru că astfel ele vor fi indexate.

Dragos Stanca: Robert dacă vrei să completezi ceva.

Robert Katai: Stii ce-i interesant, imi spuneai și vorbeai despre personalitati care au început primul format de podcasting gen interviu și și eu asta am început pentru că era cel mai la îndemână și de obicei asta la început pentru că cel mai la îndemână și mai cu timpul poți să îți dai seama și descoperi ba uite te merge și partea de solo podcasting în care te înregistrezi tu 15 minute poate ai o idee ai un gând ai ceva poate pornești unu show cu doi moderatori și aduci un invitat sau cum ești cu un moderator și aduci doi invitați. Cred că în momentul de față podcasturile noastre și tot ce înseamnă piața asta de podcasting este într o creștere și într o testare doar că a fost cel mai ușor de folosit asta de interviu 1 la 1, Adică asta te a ajutat să te împingi în față ca și podcaster și ajutat să înveți partea de Storytelling sa inveti parte de a lua interviu cu oamenii și să vezi și partea este obligat să înveți poate de marketing când vine când vine vorba de castig.

Dragos Stanca: Pe de altă parte ca să fim cinstiți cred că podcastingul în sine începe să devină doar una dintre formele de distribuție pentru că noi acuma vorbim și împachetam această discuție într un format podcast pe care o pot găsi cei care ne urmăresc pe Spotify pe Apple Podcast pe Google podcast și așa mai departe. însă o variantă video poate fi pe YouTube, o auzit și la radio și dacă suntem foarte deștepți poate spunem ceva atât de wow încât o să ajungem și la TV deci din punctul ăsta de vedere cumva mi se pare că există așa un fel de fetiș poate nejustificat în a pune tot timpul ce podcast ce nu e podcast. Podcastingul este o formă audio prin care ajung niște mesaje niște povești niște lucruri la audiența care preferă acest tip de împachetare care de exemplu vor să asculte exact în momentul în care vor să și facă lucruri cu mâinile de exemplu Audible de la Amazon cu eBooks este exact la fel. Cumva îți dă libertatea să îți folosești mâinile să te duci pe stradă și să acumulezi totuși niște cunoștințe niște cunoștințe noi. Iarăși nu cred că e neapărat nimic nou în podcasturile de ficțiune pentru că dacă e să ne uităm există genul numit Radio Teatrul Radiofonic cu care unele sunt mișto. Adică apropo de modul în care poți să duci un conținut altminteri care are farmec doar pe o scenă live teatru. Există producții interesante la Radio România Cultural. Uneori le ascult cu plăcere care folosesc efecte audio actori și așa mai departe. Cumva dacă ar fi împachetate exclusiv pentru zona de podcasting s-ar putea să existe surpriza să vedem și fiction un gen de altfel popular în State. Ascultați vreun podcast de ficțiune?

Robert Katai: Am început să ascult dar poate mai degrabă din perspectiva omului de marketing care vrea să vadă ce se întâmplă să consume. însă eu abia aștept. Abia aștept să văd o o producție o producție fiction in care se află cinci zece actori în care o să introduc elemente de teatru radiofonic și o să vezi o să fie promovat în așa fel încât o să vrei să asculți 10 minute pe zi 20 de minute pe zi să fie povestea ta să fie povestea de discuție să fie efectiv Netflix ul audio pe care vrei tu sa l asculți și să povestești cum oamenii văd în jurul tău.

Dragos Stanca: Cred că primii care ar putea să lanseze ceva de genul ăsta ar fi chiar Netflix. Ar fi foarte interesant ca Netflix să intre zona de podcasting și dacă mi-e permisă o previziune cred că o va face.

Robert Katai: Pai nu degeaba Netflix are multe de față văd 15 show uri de podcasting efectiv.

Dragos Stanca: Eu cred că vor scoate în curând zona asta de fiction podcasting de exemplu pentru serialele de succes să ai și o versiune podcasting stii, dacă ești fanBlack Mirror să ai și versiunea Black Mirror audio în care ai alte povești și efecte auditive interesante și ei sounds cred că vom vedea asta dezvoltându-se în viitor pentru că voice is growing.

Dragos Stanca: Din fericire la noi fiind o colonie digitală vrem sau nu vrem să admitem asta. Mai exact o colonie digitală a Americii. Ne uităm în America ce se întâmplă vedem cinci mii nu vedem o mie la sută creștere în cinci ani ceea ce nu este piața de advertising in podcasting practic de la 69 de milioane de dolari în 2015. Ne uităm acum la o piață spre 500 de milioane de dolari. Totuși pentru că pe mine mă pasionează zona asta și n am cum să nu mă uit în context tot timpul în context. Asta înseamnă de fapt în America doar trei la sută din piața radio și vreo 0,2 la sută din piața de digital. Aici o altă chestie interesantă în sensul în care nu prea stii cu ce să compari și unde să ai unde să pui podcastingul între digital și televiziune. Dacă facem paralela cu România cel puțin cu piața de advertising pe care o aveam înainte de pandemie acum știm deja că va fi probabil că pe la jumate. Din păcate asta înseamnă că totalul potențialului pieței de podcastig aplicând aceste procente în România ar fi undeva la 3-400 de mii de euro pe an pentru toate pentru toate podcasturile din România dacă ar fi să fie respectate proporția din din America suntem inca, pot să spun foarte departe de potențial de 300 de mii. Având în vedere că prima deocamdată rețea de podcasting din România a fost lansată chiar de compania unde sunt implicat și anume Thinkdigital vedem că merge destul de destul de greu însă e ceva cu care suntem obișnuiți. Dinozaurii din această conversație respectiv Sergiu și cu mine ne amintim foarte bine de cât de greu a fost să vindem video ad la începuturile Trilulilu când nici măcar YouTube nu o ducea prea grozav și când oamenii din agenții și oameni din zona de brand erau la modul bun da aveam online avem TV chestia asta cu video pe online ce e unde intră, in ce buget cu ce oameni tre să vorbim noi acuma trebuie mai angajăm pe unii în agenție să se specializeze la asta. Mie mi se pare că în zona asta de podcasting acum în 2020 e cam cum era zona de video advertising acu 15 ani 10 ani.Sergiu?

Robert Katai: Uite unde au ajuns. Uite unde ați ajuns când ați început

Dragos Stanca: Nu mai prea avem încă 15 ani.

Sergiu Biris: Nu mai ai energia și…

Dragos Stanca: Bine plus că unii dintre noi chiar au suficienți bani să nu le mai pese știi Sergiu cum vezi serios vorbind povestea asta.

Sergiu Biris: Cred că cred că va trece probabil si podcastingul prin cam aceleași etape până advertiserii vor înțelege mult mai bine cum anume cum anume împachetează reclamele pe care le introduci in podcast și reclamele este altfel decât cele cu care sunt ei obișnuiți. Cum impacteaza audiența. Ce cifre pot analiza și așa mai departe. Vor fi întotdeauna early adopters ca în orice și am văzut că BT a fost cel puțin în cazul nostru un pionier pe direcția asta și s a uitat mai mult la a fi acolo și a beneficiat de un mediu nou si am văzut și alte companii care.

Dragos Stanca: Asta pentru ca Banca Transilvania este la Cluj și voi doi sunteți la Cluj atunci nu au avut de ales practica.

Sergiu Biris: Tu nu esti la Cluj.

Dragos Stanca: Am fost. Vezi are legătura.

Sergiu Biris: Are legătură cu Clujul dar nu cred că va trece un pic de timp acuma poate un pic mai mult din cauza pandemiei dar va va prinde va prinde tot mai mult genul ăsta de de format și advertiserii vor urma formatele care prind la public și cred că tocmai avantajul ăsta al numărului de podcasturi care pot să apară și pe extrem de multe nișe e foarte mare un foarte mare avantaj pe care adevertiserii îl vor descoperi in timp

Dragos Stanca: Suntem și la radio la Radio Guerrilla cu această discuție. Credeți că vorbim de funie în casa spânzurat sau este loc pentru toată lumea. Tot amintindu ne de mezozoicul advertising ului din România știu că din 2006 2007 fiecare an era moartea televiziunii și televiziunea după 12 ani are încă cel mai mare share vreo 65 la sută din total totalul banilor. Credeți că podcastingul și radioul sunt complementare sau concurente?

Sergiu Biris: Eu cred că sunt complementare Până la un anumit punct adică radiourile cred că vor într o foarte mare măsură vor fi nevoite să rămână un format generalist destul de generalist în comparație cu podcasturile nu vor putea să apară o sută de stații radio pe 100 de nișe diferite la fel cum se întâmplă în cazul podcasturilor adica cred că sunt podcast uri despre cum să faci pot chiar să pot este despre cum să înoți sau despre cum să îți crești florile în grădină la nivelul ăsta de.

Dragos Stanca: Probabil exista si podcasturi despre cum să lanseze un radio.

Sergiu Biris: Probabil si atunci cel puțin din punctul ăsta de vedere nu cred că există concurență sau sau sau că pot concura direct însă atâta timp cât. Există o audiență pentru radio și există un format extrem de convenient de la îndemână de a asculta radio când ești în mașină sau altfel cred că Radioul o va duce bine mersi. în momentul în care vor începe să se impleteasca un pic și tehnologia să vină un pic în zilele noastre și poate radio nu o să mai fie așa cum îl cunoaștem noi acum în mașină că te conectezi automat la telefon ceea ce se întâmplă în multe mașini sau ai un device în mașină care te conectează automat la podcatul tau nu neapărat la radio s ar putea în momentul ăla când frecvența în sine va dispărea într o formă sau alta iar atunci Radio să aibă o problemă.

Dragos Stanca: Pe de altă parte așa cum am văzut în televiziune unde tot televiziunile au cel puțin România și nu numai top 5 site uri de news de exemplu radiourile ar putea să intre în această industrie și să creeze conținut relevant în zona de podcasting și să rămână așa o piață combinată între Professionals și wannabe profesional și independent content producers cum se întâmplă și în zona video. Vedem Selly vedem Romania și alții care fac conținut video mai ales digital dar care încep să meargă către cinematografie către televiziune deci cumva cred că granițele astea devin blurry. Robi ce părere ai?

Robert Katai: Eu cred că e un joc de branding aici. Până la urmă și puterea brandului pe care un radio îl are poate să își ajute produsele lor produsului media de podcasting să crească și asta și podcosturile pot să se joace și să ajute radiourile să crească și mi aduc aminte este un show cred că The Morning Show sau așa ceva care au și podcast sunt și pe radio sau și video și din nou dai omului conținut acolo unde vrea el sau unde vrea el să consume conținutul nu l obliga pe om să-l aduci. Ok acum atât numai aici îl asculți nu, încearcă să acaparezi tot ceea ce poti tu și cred că aici ar fi șmecheria la radio să acapareze orice pot ei până și să scoată cărți radio să scoată cărți adica emisiunea ta radio o pui pe podcast două sezoane în trimestrul al treilea al anului ai scos o carte și tot așa scot cărți pe bandă rulantă. Cred că așa ai reuși la un moment dat să nu îți pui ouăle într o singură într un singur coș. Gata numai radio pentru ca uita-te cati din generația Tiktok generația nouă care vine ascultă radio știi îi OK îi mișto îi brandul mare al radioului dar what’s Next și eu aici cred că e un joc foarte interesant al unui radio care să poată să crească alte sub brandul și și văd podcastigul ca un subbrand. Uite Netflix a crescut crește are video streaming și crește podcasturi, asta e un sub brand fiecare podcast e un sub brand al Netflix ului și așa reușește să împingă în față conținutul și din perspectiva cealaltă. Nu mă miră nu o să mă mir să văd ceea ce spune Dragos să scoată seriale audio podcast să văd dacă peste juma de an o să vedem Netflix cumpără ditamai publicația de.

Dragos Stanca: La urma urmelor media is media și modul de împachetare și distribuție este relativ și se pot intersecta dar trebuie o strategie inteligentă și nu tot timpul ușor de găsit pentru fiecare asta încerc eu cu UPGRADE 100 de exemplu care are la bază festivalul. Acum încerc să cresc și partea de radio podcasting si partea de digital content web dar pentru că suntem și la radio o să vă rog să luăm o scurtă pauză și să reușim în câteva momente. We will be back

Dragos Stanca: Asadar povesteam înainte despre radio versus podcast și viitorul în zona asta și Sergiu avem niște completări nu apucasei înainte publicitate.

Sergiu Biris: Da vrem să se zic că s ar putea ca una din strategiile pe care să meargă companiile media care au posturi de radio să s ar putea să își dea seama că podcasterii sunt un aset foarte bun de avut în ograda lor și așa cum s a întâmplat și prin state să poate consolideze cumva piața în sensul ăsta și să atragă anumite emisiuni anumite show uri sub umbrela radiourilor respective nu m ar mira să văd o direcție de genul ăsta întâmplându-se la fel cum ai si tu până la urmă UPGRADE 100 sub brandul Guerrilla. Nu m-ar mira să văd alte alte podcast uri sub umbrela unor posturi radio.

Dragos Stanca: Da în cazul nostru este o coproducție prietenoasă să spunem așa între Radio Guerrilla și UPGRADE 100 festivalul și postul de radio la fel cum cei de la Guerrilla au și cu Electric Castle și cu alte producții sau evenimente care contează și care se suprapun in universul de valori sau la universul de brand al Radio Guerrilla.

Robert Katai: Scuze că te întrerup eu stăteam așa în timp ce ziceam mă gândeam la o chestie voi ați spus că de 15 ani ați început să vorbiti despre video ads să vindeți video ads să prezentați video ads podcastingul eu le am început în 2017 în septembrie și in 2 ani chiar dacă a crescut atât de mult însă acuma nu știu ce părere aveți și aș vrea cumva pe voi să vă văd care sunteți oamenii vechi din online.

Dragos Stanca: Cu experiență se zice Robert

Robert Katai: Da, oameni cu experiență stimă și respect pentru că în doi ani a crescut atât de mult podcasting atât de tare și se vorbește atât de mult despre despre industria asta. Voi credeți că mai are nevoie de încă 12 ani 13 ani

Dragos Stanca: Nu, Categoric nu pentru că totul se întâmplă la viteza exponențială acum bine pandemia ne-a oprit foarte brusc din creștere exponențială însă timpul se comprima la propriu. Adică tot ce se întâmpla odinioară în ani de zile acum se întâmplă exponențial și pentru cei interesați să înțeleagă acest concept de exponential îi invit pe UPGRADE 100 in virtual festival este gratuit și puteți să vedeți prezentările lui Salim Ismail sau Marcus Shingles de la xPrize de la festivalul de anul trecut unde se explică conceptul de expoexponential si de exemplu ca să înțelegeți 30 de pași exponențiali ar însemna de fapt să înconjoari Pământul de câteva ori. Deci viteza de dezvoltare ori a cărei chestiuni mai ales care nu are o componentă tehnică ține cont de Legea lui Moor care spune foarte simplu că ai nevoie de din ce în ce mai puțin timp să realizezi performanțe din ce în ce mai mari și la costuri egale adică din ce în ce mai ieftin de exemplu se produci energie solară și se preconizează că în zece ani energia solară va fi by far cea mai ieftină formă de energie deși acum nu este cea mai ieftină și așa mai departe și atunci toate lucrează se duc la o creștere exponențială inclusiv în zona de media se va vedea și am văzut de altfel anul 2019 a fost anul exploziei Podcasting ului erau probabil sub 10 podcast în România momentul ăsta avem peste cincizeci de podcast doar în rețeaua Thinkdigital care ating lunar 650 de mii de oameni. Probabil că asta transpus acum trei ani erau maxim 30.000 de ascultători de de podcast în România vedem Google care a început să acorde o atenție mult mai mare Podcasting ului. Vedem momentul unei căutări că rezultatele din podcast uri sunt afișate separat exact cum sunt și cele din YouTube. Asta înseamnă cand the Big Google is saying is important că vedem o creștere substanțială.

Sergiu Biris: Și la fel o sa construiesc pe ce ai zis tu acum La fel și Spotify Ai văzut că bagă foarte foarte mult investesc foarte mult în tot ce înseamnă Podcasting bine pe ei îi ajută și la Business model, eu știu niște inside info ca am fost foarte mult timp în business asta dar ce e foarte important e că dacă playerii ăștia mari împing atât de mult formatul Se întâmplă când Stii expresia că the tide raises all boats valul ridica toate barcile și așa să fie.

Dragos Stanca: Să nu uităm că a și cumpăra Gimlet Midia Spotify adică acum sunt într o situație destul de ciudată cu Anchor care este parte din Spotify. Pe de o parte și lucrează cu toate platformele de Podcasting este și hoster și distributer către alții. E interesant de văzut ce se va întâmpla în relația Spotify Anchor. Am un subiect delicat în continuare pentru voi care mă preocupă și anume este vorba de bullshit-ul legat de modul în care se numără audiențele și lipsa unui standard în a judeca performanța unei unui podcast. Ce se întâmplă în lumea digitală în general spre deosebire de radio și televiziune este că nu există un standard unitar acceptat de măsurare a performanței în sensul în care fiecare din aceste platforme încearcă să își impună propriul sistem de masurare a audientei și a performanței la Google via Youtube spune foarte deschis că modul în care raportează view-urile este secret. Adică nu știm ce înseamnă de fapt un view în YouTube știm așa niște lucruri aproximative scuza fiind că altminteri ar putea fi hacked și practic ar putea să se raporteze view-uri inexistente și de asta nu se spune care e algoritmul. știm cumva aproximativ că la Facebook mai nou Facebook Watch vorbim de probabil trei secunde cinci secunde se consideră deja a fi un bun view. în ceea ce privește măsurarea audiențelor radio TV există niște metode considerate de mulți din lumea digitală destul de primitive dar e un standard global de GRP-uri pe TV, Mia de ascultători la radio și așa mai departe. Pe de altă parte in Spotify in Apple podcast în platformele de audio streaming. Modul în care se raportează numărul de ascultări iarăși este destul de subiectiv cumva din punctul ăsta de vedere the bigger picture is the following. Noi acum ne confruntăm ca rețea de podcast de exemplu cu această problemă tot timpul suntem evident comparați cu cifrele raportate de YouTube sau cifre transmise de radiouri și evident că orice insert publicitar într un podcast pare scump dacă îl compari cu audiențele calculate după diverse metode pe celelalte platforme și ce mai vedem. Vedem că orice. Conținut pe care îl punem de exemplu în Anchor in Spotify, you name it, face să spunem 1000 de audiții același conținut urcat într un format video chiar și superficial făcut pe YouTube sau pe Facebook care cifre adesea mult mai bune.

Dragos Stanca: Cum comentați treaba asta dublelor triplelor standarde și încotro credeți că se va duce. Partea asta cum se judecă de fapt performanța unui podcast?

Sergiu Biris: Eu de exemplu sunt într o postură particulară să zicem pentru că am început să fac acest podcast nu din dorința neapărat de monetizare de fapt clar nu de el am început bun l am început ca un ca un hobby ca un proiect personal la care țin mult.

Dragos Stanca: Tu, Elon Musk și Zuckerberg știm că faceți mai mult mai mult de plăcere da ne adresăm pieței în general.

Sergiu Biris: Eu de exemplu îmi calculez impactul la ce fel de feedback primesc și văd din feedbackul pe care îl primesc cât de cât de importante conținutul pe care îl produc asta nu pot să traduci în cifre de audiență sau să compari mere cu pere nu poți să compari nici măcar genul meu de podcast cu cel al lui Robert sau cu cel pe care îl produci tu pentru că trebuie să ai și tu trebuie să ai o audiență mai generalistă decât am eu. După aia nu poți să compari numărul meu de audiții de pe Apple podcast cu un like de pe Facebook unde like-ul de pe Facebook cum ai zis tu sta omul trei secunde deja s a înregistrat în view.

Dragos Stanca: Dar e dacă ai fi client dacă tu ai vrea să promovezi Soundmix.

Eu dacă aș fi client m aș duce într o zonă un pic mai nativă nu m aș uita neapărat la cifrele care nu spun nu o să zică niciodată nimic dacă te uiți așa din avion la ele și aș încerca proiecte de genul discounturi coduri vouchere la anumite produse ceea ce se întâmplă la majoritatea podcasturilor de afară promovează anumite produse se dau un cod de discount e foarte ușor să faci tracking la codurile respective sau neapărat de discount cu coduri vorbite de către.

Dragos Stanca: Asta o conversie de tip ecommerce destul de greu de destul de greu de atins. Dacă vorbim acum despre nu știu oferta 5G Telekom versus Vodafone versus Orange și aducem fiecare argumente solide probabil că mulți dintre ascultători vor opta pentru una dintre cele trei dar nu va exista nicio posibilitate de tracking leed-ului acesta. Robert tu ești și om de marketing asta faci for a living pe lângă pasiunea pentru Podcasting tu cum simți că se întâmplă?

Robert Katai: Tu spuneai un lucru foarte interesant la început key opinion leaders și cred că brandurile aici numai nu ar mai trebui să fie vorba de să se uite la podcasterul asta ca la un canal de distribuție și e ok el distribuie pe 20 de canale și da-i bice acolo nu. key opinion leader asta Parteneriatul cu omul acesta nu mai e vorba de un parteneriat la nivel de numere e vorba de un parteneriat la nivel de branding de încredere dacă tu ca și brand ai curajul și ai încrederea că te legi de omul ăsta care îți reprezintă brandul și gândește te că omul ăsta nu doar că spune OK ai 25 la sută discount reprezintă brandul poate ți-l pune pe un site ti-l pune pe toate celelalte canale ok măsurarea asta există prin diferite metode ca să masori impactul numeric și să vezi ecommerce spune tu și așa mai departe însă dacă ar fi să o luăm așa. Ce brand nu ar vrea să aibe cel puțin cinci oameni key opinion leaders în piața lor în branșa lor sub umbrela lor iar în momentul când vor să comunice ceva vor să atingă o audiență pe text pe marketing pe life style pe orice o atinge nu doar la nivel vizual nu doar la nivel de adduri ci o atinge la nivel de disscution storry telling. Partea asta mult mai personală care poate de prea puține ori vorbim și nu vreau să o dau la Nu vreau să dau foarte generalist. însă de multe ori de cele mai multe ori am auzit podcasteri Dincolo care nu vorbesc despre brandul de OK au și partea asta de podcastul asta este sponsorizat de x si y z Dar ii auzi că vorbesc aproape o dată la două trei episoade despre un brand cu care ei au deja o legătură.

Dragos Stanca: Mai degraba ce imi spui tu imi suna ca si asocierile de brand de tip Mercedes cu Andi Moisescu sau cu Simona Halep adică exact la fel de embeded somehow cu respectiva persoană pentru că persoana respectivă are cumva niște valori comune cu brandul respectiv și nu este one shoot

Robert Katai: Uite noi am făcut la Bannersnack am lansat un podcast anul trecut i-a spus de drag and drop show si Nu avem moderatori din interiorul companiei avem din exteriorul companiei în sezonul 2. Am vorbit cu o știți pe Andra Zaharia care are podcastul How Do You Know un podcast internațional care vorbește despre ce înseamnă să iei o decizie și am vrut să vorbim cu ea. Am lucrat împreună cu ea să fie moderatorul sezonului 2 din podcast ul nostru să vorbească cu doamne și domnișoare din industria de marketing de design pe subiectul empatie pentru că noi credem foarte mult în empatia asta în special în perioada asta în care trăim acuma iar ea nu doar că au fost pentru noi un a fost asser te-am angajat am plătit și la revedere ci parteneriatul ăsta la nivel de valori la nivel de încredere și de caracteristici. Am mers mai departe și mai mult decât atât nu-i un ad pe care l ai pus și în momentul în care a dispărut de pe TV pe radio s-a terminat si relația cu brandul respectiv sau cu persoana respectivă mergi în continuare ala rămâne și știți și voi amândoi rămâne on line și caracteristica și legătura și relația cu persoana cu podcasterul respectiv cu cel care este vocea ta în Podcasting nu o să se termine după ce au dat omul shut down unui episod și gata ce o să fie ascultat în continuare. și aici e legat de numele ce spunea la un moment dat nu știa cum asediu și poate și tu Dragoș dacă vă uitați la episod primele episoade. Eu cel puțin văd că primele mele episoade încă sunt ascultate. Oamenii încă ascultă primele episoade încă încă vezi că îți dau un loc date în telefonul lor și average consumption trece peste 90 la sută 95 la sută. gândește te că omul ăla omul astăzi și ascultă o oră. În afară de Netflix care conținut din lumea asta din România care tip de conținut din lumea asta are average consumption de %90 la un timming de peste o ora nu cred că exista altcineva că YouTube spune că nu vrea să îmi dea anumite anumite date. îi înțeleg business, what ever Facebook începe să zică OK dacă feciorii astia nu va dau vă dăm noi vă dăm pe partea astalalta, dar la podcast când intri acolo și vezi că omul au stat 95 dintr o oră și au ascultat tot ce au avut de zis podcasterul cu invitatul sau solo podcastigurile alea. și el mai are și o relație cu un brand. Bă mie mi se pare o oportunitate trebuie să fii deștept să intri acuma. Acum e momentul ca brandurile să poată să zică OK bun hai să vedem care pe piață 3 4 pot chiar să șmecheri care au legătură cu noi care pot să aibă caracteristica noastră. Hai să o luăm la noi și nu doar ca un nu doar ca și un canal de distribuție a mesajului nostru ci ca un partener. Un podcaster trebuie să preia departamentul de marketing și să zică Bă asta se întâmplă pe piața de Podcasting care campania voastră %70 bă hai să nu facem 70 la sută hai să legăm deja experiențele live Hai să i ducem undeva să facem. Gândește te un brand de mobilă să ia un potcaster și să facă evenimente live la ei în show room și să aducă oameni și să aducă personalități cu podcasterul acolo întâmplându se și după ai combina pe video pe audio pe texte pe tot ce vrei de la.

Dragos Stanca: Una dintre la una dintre abordările pe care le am avut în turneul de promovare a rețelei de Podcasting unde Amândoi ați pus umărul să se întâmple și vă mulțumesc. A fost exact asta am spus oameni buni. Totuși a asculta un podcast by request foarte des în căști este o experiență intimă între respectivul realizator și audiența cu pricina. Dacă ne uităm doar la cifrele agregate din cele 40 de 40 45 de podcast uri care sunt în rețea acum vorbim repet de peste 600 sute de mii de ascultări la nivelul unei luni. Ei bine 600 de mii de ascultări înseamnă vreo 3 UNTOLD-uri lunar în care Robbie Williams aka Sergiu Biriș poate să își înceapă concertul aka podcast ul vorbind despre un brand sau despre o valoare sau despre o campanie care lucru cred că e super important și valoros și nu cred că poate fi măsurat în aceeași unitate de pe același calapod cu liniar sau noua linie audio video sau sau online, in fine evident opiniile noastre sunt subiective facem asta credem în asta. Oamenii de marketing au libertatea să judece argumentele și să ia deciziile așa cum consideră fiecare. Ne uităm pe cifre vedem că pe plan global Apple podcast sunt cumva platforma lider. Vedem un Spotify cu 20 la sută. Vedem alte platforme cu procente ceva mai mici și interesant cumva în România cel puțin în sondajele pe care le am făcut noi în rețea modul în care oamenii ascultă podcast este foarte diferit respectiv vedem Spotify lider absolut vreo 40 la sută asculta in Spotify și vreo 15 18 la suta ascultă Anchor care tot dă Spotify ține a in Anchor aplicația sau web based. Vedem un 20 și ceva la sută 23 pentru Apple și vedem Google podcast web browsere și alte mici platforme care au fiecare 2 3 4 la sută la si altii, nu exista un YouTube al Podcasting ului și e un lucru bun. Asta însă pe de altă parte există provocări în a agrega toate aceste audiențe și evident tata Google și tata Facebook nu stau nici ei cu mâinile în sân și se uită spre zonele acestea. întrebarea mea este cât de important pentru a genera audiență pentru producția de conținut audio sunt: conținutul, promovarea, modul de împachetare și platformele de distribuție deci avem aceste patru elemente la care m am gândit eu dacă credeți că mai sunt și altele vă rog. Deci conținut promovare împachetare distribuție deci subiectul modul în care îl promovezi Modul în care il impachetezi de exemplu că faci si IGTV și YouTube și alte articole poate cu embedded și partea audio și cât de mult distribuie cum credeți. Unde e accentul cel mai important.?

Robert Katai: Eu cred că accentul întodeauna o să pornească de la ce vrei tu mai vrei ca să faci un podcast care să te asculte Douăzeci de oameni și care audiența ta dacă audiența ta a 20 de oameni care vorbesc doar despre bombele atomice moleculare din 2220 și sunt doar 20 de oameni pe ea 20 ai atins perfect mai mult de atât nici nu trebuie.

Dragos Stanca: Imi si inchipui cine ar asculta

Sergiu Biris: Ce audiență de nișă.

Robert Katai: Câte feluri de iarbă există în lumea asta stii si dacă stau să mă gândesc pentru că din nou ajung din nou la subiectul Podcasting din nou este la început nu are un YouTube cum ai spus tu ceea ce cred că Spotify încearcă să facă chestia asta și de aceea și Spotify au și partea asta ads Noi am încercat am văzut că nu prea funcționează și ce funcționează cel mai bine pentru podcastul nostru îi brandingul pe care tu faci îl crești pe social media prin asocierile cu oamenii aștia tu poți să ți aduci oamenii direct la tine ai și proba de încredere. Deci prea puțini oameni pe care i au auzit. Ai auzit că printr un ad au ascultat podcast ul respectiv asta este o chestie de care ar trebui să ne gândim câți oameni au ascultat podcast printr o recomandare. Faptul că eu te am recomandat te ascultă podcast lui Dragoș Stanca că au luat interviu cu mine. Vă dați seama că oamenii o să asculte chestia sau te ascultă podcast lu Sergiu Biriș care vorbește cu antreprenori din zona de  SAS și tech sunt oameni speciali pentru industria aia mult mai repede decât printr un share sau decât printr un d pe care îl pui tu pe Facebook sau ceva pentru că deja adurile au devenit atâtea importante dar. Direct eu cred că subiectul e la fel de important ca și distribuția pentru că nu are cum să ajungă la subiect dacă nu a ajuns la distribuție dar distribuția contează mai mult decât niște aduri display. Gândește te în felul următor câte billboard-uri ai avea nevoie din Cluj până în București ca să poată să facă să asculți un podcast pe drumul ăla de pe mașină șase ore șapte ore câte faci cu mașina.

Dragos Stanca: Depinde foarte mult de billboard pentru că dacă billboard-ul ar fi targetat și personalizat așa cum se poate targeta si personaliza în digital cred că ai avea șanse destul de mari. Adică dacă pe tine te interesează Podcasting ul și te gândești să lansez un podcast și ai vedea acel Billboard în care ți s ar spune tata Katai și bunicul Stanca și unchiu Biriș vorbesc despre Podcasting cred că ai asculta știi adică aici sunt și nu sunt de accord ad-urile făcute sunt bine făcute. Punct.

Sergiu Biris: Eu cred că e foarte important în primul rând să fie foarte clară audiența căreia te adresezi. Apoi conținutul să fie foarte bun de calitate să aduci valoare audienței respective cu ceva prin acest conținut. Apoi eu aș m aș lega de calitatea audio un pic pentru că nu știu dacă voi puteți să ascultați conținut care are ecou și care parcă a fost înregistrat în peșteră totuși. Să ți faci un pic de research și să ai grijă puțin la la cum se aude conținutul respectiv și asta e valabil și la video postezi la un video prost dacă are audio extraordinar dar nu este pozitiv niciodată la un 4K care are audio foarte slab la cel puțin trei m-as în primă fază apoi vine partea de branding de cum ți-l promovezi și așa mai departe dar eu cred că dacă tu aduci valoare prin conținutul pe care îl creezi și ți ai identificat bine audiența și audiența percepe acea valoare. Vei avea succes și vei crește destul de organic și nu vei avea nevoie neapărat să. Cum zicea Robert să faci o grămadă de reclamă și să ți promovezi mult prea tare pentru că.

Dragos Stanca: Cumva ce spuneți voi este că din elementele identificate de mine conținut ce subiecte alegi. PROMOVARE. Cum comunici despre ce ai vorbit împachetare de exemplu calitatea audio. Cât de bună e și distribuția ca să poți fi găsit ușor indiferent pe ce platformă preferi. Sunt cumva poate aproape egal de importante nu știu. Subiectul intotdeauna e mega mega important dar dacă se aude prost dacă nu îl găsești e degeaba.

Robert Katai: Uite eu am pățit chestia asta și recunosc că am avut episoade bune de podcast da au fost înregistrate prost și am primit ba nu l am putut asculta au fost foarte buni dar mai enervat la cât mai faci încă o dată promit că nu te mai ascult și am fost atent cu lucrul ăsta și da de multe ori podcast ul meu e un hibrid încerc să testez o grămadă de chestii de la primul episod cu telefonul pus pe masă într un restaurant. Efectiv așa e primul meu prim episod și dacă l aș face n aș mai repeta greșeala asta. Dar faci cu cei ai. Vorba aia faci cu cei ai. Dar ceea ce spui tu Dragoș, lucrurile astea 4 merg mână în mână nu poți să faci un podcast fără să ai o distribuție fără să ai o platformă sau fără să ai audiență vrea să ai un conținut scoate un element din asta și nu îți garantez nici un succes.

Dragos Stanca: Ce ați sfătui acum pe cineva care ar vrea să se apuce de Podcasting. Prin ce filtrul să treacă decizia dacă e pentru el sau nu?

Sergiu Biris: Să vorbească cu Katai prima data Ce am făcut și eu primul lucru pe care l am făcut cand am vrut să mă apuc de Podcasting l am scos la masă pe Robert pe tăticul podcast să mi povestească puțin dacă e o idee bună sau nu.

Dragos Stanca: Eu l-am rugat mă sune că n aveam bani să mă duc la Cluj să-l scot la masă suna-ma tu ca sa nu consum impulsuri

Sergiu Biris: Ce sfat aș da Ar fi pur și simplu să se apuce și să facă și să încerce cu sculele pe care le are la îndemână pentru că poți inregistrezi bine și cu un telefon atâta timp cât ești într un mediu mai controlat și fără ecou și fără zgomot în jur. Doar că trebuie să fii conștient de chestiile astea eu înainte să mă apuc Nu aveam nici cea mai mică idee legat de echipament de ce cabluri și microfoane și ești acuma bine acum am dat o în direcția asta că mai am puțin și ajung sărac mi-am luat tot felul de microfoane și recordere și brațe de extensie și tot felul de nebunii. Am boală grea ce am făcut eu dar cred că da că dacă ai subiectul bun să te apuci cu ce scule ai la îndemână și încearcă ca nu trebuie sa fie oră poti să începi pur și simplu cu ceva și vezi cum merge.

Robert Katai: Eu întotdeauna tuturor celor care m au întrebat le am recomandat înregistrează trei episoade pune sus trei episoade și trimite la 10 prieteni cei mai apropiați aia care cei mai sinceri cu tine. Dacă din zece cel puțin doi o să zică Băi foarte tare mi au plăcut. Am rămas cu chestia asta atunci a continuat Dacă 10 pe tine o să zică Bă da i pace nu-i pentru tine atunci gata ai încercat ai văzut și la revedere. Nicio problemă.

Sergiu Biris: ba nu mă fiti neascultatori, nu ascultați de prieteni si de ce va zic altii dați înainte că vă îmbunătățiți pe parcurs veți eu sunt în extrema cealaltă fa până iese.

Dragos Stanca: Dar totuși ar trebui să te oprești după un anumit număr de episoade daca nu te asculta nimeni. Care sunt niște cifre de la care un podcast român poate să spună că contează cât de cât. Câte ascultări pe săptămână sau pe episod credeți că sunt așa minim acceptabile ca să conteze.

Robert Katai: Dacă în trei săptămâni acuma poate că sună ciudat pot să zic așa dacă în trei săptămâni episodul ăla strânge 1000 de downloads direct pe episod înseamnă că face o treabă bună și esti pe drumul bun. Poate că am zis o sumă mare poate că am zis un număr prea bombastic dar mă uit la voi doi și nu pot să stau în numere mai mici că mi e frica.

Dragos Stanca: Primele episoade N-au trecut de 500 la mine și sincer am fost puțin dezamăgit mă așteptam să fie mult mai mult mi am găsit apoi explicații. Uite de exemplu episoadele pe care nu le dau pe radio au audiențe mult mai mari. Deci o parte din potențialii ascultători se pierd între ghilimele dacă overlap sută la sută de conținut cu radioul. în cazul meu însă din ce văd în cele 45 50 de podcast uri care sunt în rețea la noi în momentul ăsta eu aș pune pragul ceva mai jos cred că undeva între dacă ajungi în jur de 500 de ascultări în momentul ăsta pe atenție metodologia de măsurare a audienței de podcast care este diferită total de cea de YouTube contezi. Ca să vă dau un exemplu oameni foarte cunoscuți cu un conținut de super calitate gen Andreea Esca sau George Buhnici fac de până la 20 de ori mai mult view-uri in YouTube cu exact același conținut versus doar audio in Spotify sau pe platformele audio. Are mai multe explicații audiența e mai degrabă YouTube. Sunt și mulți abonați însă repet nu este deloc ușor să ajungi la 500 1.000 de ascultători în momentul ăsta pentru un podcast în România. Iar cei care ne ascultă și se gândesc au deja un podcast ar trebui să știe asta să conștientizeze asta.

Robert Katai: Și cine mai vrea să pornească un podcast Există un Facebook grup Podcast Focus unde de fapt se dă direcția Podcasting din România

Dragos Stanca: Absolut de acord. Îl recomand cu multă căldură. Cine a inițiat acest grup cumva. Cine a fost practic geniul care s a gândit la asta.

Robert Katai: L-a scos Sergiu Biris la masa

Robert Katai: Dar cred că cred că în același timp Podcasting din nou este atât fiind atât de mult la început te ajută foarte mult distribuția dar cred că să îți construiești un site un website bine optimizat făcut special pentru acest lucru Uite de exemplu acum acum l am pe Sergiu. Chiar asa m am uitat pe site ul lui și am văzut acolo niște modificări arată genul de podcast pe care vrei pe care ai încredere să i dai un subscribe si stii ca nu o să pună tot felul de prostii pe Podcasting ăla pentru că e constant în ceea ce pune are ideile scoase. Poate nu ți place să l asculți dar vrei să citești știi că sunt oameni care citesc transcrierea de 60 de minute o oră jumate. 12000 de cuvinte. Citesc chestia asta online și atuncea părerea mea e că trebuie să profiți în momentul de față de orice înseamnă audio video text foto Ca să aduci către podcastul tau.

Dragos Stanca:Când vorbiți cu audiența pe care o vizați vă imaginați cum arată ascultătorul ideal aveți o persona o persoană  un profil la care vă uitați sau orice ascultător e binevenit. Sergiu?

Sergiu Biris: În cazul meu e o persona destul de bine definită. Eu fiind un podcast mai nișat pe zona de tech este destul de greu să cred că o să am vreodată o audiență foarte generalistă cu excepția cazurilor când oricine poate oricine poate rezona cu acea poveste dar în general mă gândesc că mă adresez antreprenorilor sau wannabe antreprenori care vor să înțeleagă mai în detaliu ce înseamnă să construiești un start up în zona de tehnologie. Insist foarte mult cu invitații mei să avem să fie o conversație și nu un interviu și să vorbească despre inside uri să se dea acele detalii pe care nu le nu le descoperi. într un interviu sau într un articol de exemplu. și am fost foarte plăcut surprins să spună invitați că a fost foarte diferit discuția pe care am avut o de orice altă discuție sau de orice alt interviu inclusiv am avut invitați care fuseseră într un alt podcast cu o săptămână înainte și mi au zis că discuția cu mine a fost foarte diferită pentru că eu întotdeauna am încercat să poziționez această discuție din perspectiva unui antreprenor ce aș vrea ca el să înțeleagă.

Dragos Stanca: Cumva asta este si particularitatea UPGRADE 100 si a podcasturilor facute de profesioniști sau profesioniști wannabe în cazul meu cu alți oameni care sunt practicieni și insider cumva e foarte greu și asta spun că a fost jurnalist cu 150 de ani e greu să fi priceput în toate știu adică momentul care scrii despre nu știu o nouă aeronavă făcută de Boeing ești jurnalist E greu să pui întrebări competente în schimb când ești practician și vorbești cu un alt practician dintr un anumit domeniu E mult mai e mult mai ușor ușor și partenerul tău de conversație deschide mai mult pentru că are încredere că înțelegi ce spune și e o valoare adăugată importantă. Robi tu ai optat pentru un format destul de generalist aduci oameni super interesanți din domenii foarte diverse cum e în cazul tău?

Robert Katai: Atunci când am început podcast ul a trebuit neaparat sa caut un tag line o caracteristica podcast ului meu. Așa că m am împărțit între marketing și viață și m am gândit Ok ce înseamnă marketing și viață. E ca și cum efectiv ceea ce trăiesc eu și ceea ce fac eu și dacă e să o dezvolt așa tot ce văd în jurul nostru e marketing. Dacă nu pui un strop de viață în ele e zero și atuncea mergând pe ideea asta am început să vorbesc cu oameni care deși sunt mai main stream să spun așa. Totuși au un element de marketing au un element de conținut au un element de distribuție un element de social media de trending au elementele astea poate antreprenoriale orice antreprenori și cred că voi știți cel mai bine are nevoie de cunoștințe de marketing nu neapărat să le facă dar să știți să înțelegi ce înseamnă marketingul și uitându mă la lucruri astea observ că sunt oameni care chiar dacă nu au nicio treabă cu marketing și efectiv zilele trecute am primit un mesaj și mi a spus că e in podcastul tău am înțeles cel mai bine de fapt ce înseamnă marketingul pe ziua de azi și să văd cum pot să învăț mai bine marketing. Nu am intrat în detalii super tehnice dar nici nu am cerut o foarte la vrăjeală să zic așa. Efectiv vorbeam practic despre ce înseamnă marketingul făcut făcut cu cap dar nu o să te pui să vorbești cu un jurnalist sau cu cineva despre marketing pentru ca omul ala poat să vorbească despre conținut mai degrabă dar să nu uităm că în marketing ai nevoie de conținut și nu e o chestie dragostei jurnalist ai background jurnalistic să spun așa. Sergiu din discuția lui ca și antreprenor ca și cum te pui cu doi antreprenori la masă își toarnă o cafea sau un vin sau ceva și povestesc. Eu sunt om de marketing fără nici un background jurnalistic fără nici un background antreprenorial. Am zis OK hai să dăm la conversație și deși îmi pregătesc o întrebare două trei patru întrebări dar îl lași pe om să se simtă cel mai bine dacă tu te gândești să vorbești despre un subiect. Dar vezi că subiectul omului duce altundeva lasă l acolo pentru că acolo se simte cel mai bine. Si nu e vorba despre tine e vorba e vorba despre el ca doar de aia l-ai adus în podcast

Dragos Stanca: Cred ca e un mesaj important să înțelegem că există un fir roșu indiferent că ni se pare că este despre nimic sau ar trebui să existe în cazul UPGRADE 100 firul roșu este modul în care tehnologia schimbă lumea de la modul în care ne găsim iubiți iubite până la modul în care reinventăm circulația urbană sau nu știu cazul cripto monedelor modul în care se reinventează sistemele financiare și așa mai departe firul roșu este digital transformation la Sergiu Firul roșu este spiritul antreprenorial și nesupunerea generatoare de inovație iar la Robi marketing and Life din ciclul marketing din viață și viață e marketing.

Dragos Stanca: Dragilor care a fost cel mai nașpa beedback pe care l ați primit până acum și cel mai bun.

Sergiu Biris: Nu știu dacă eu am primit pe nașpa. Poate că încă n am făcut așa multe episoade încât să primesc feedback nașpa. Cred că hai să zicem că un feedback nașpa a fost de genul băi pe geam prea lung conținutul nu o să scoți niciodată atâta de la oameni ceva mai ocupați care nu neapărat din domeniul ba o oră jumate Never ever nu se ascultă atâta. Dar în schimb am primit feedback atât de fain și de Real și de la oameni care au fost impactati de acel conținut. De la feedback de genu uau nu știam chestia aia. Am fost sunați de oameni ca să aprofundeze un anumit subiect sau invitații mei au fost sunați de exemplu vorbeam cu Bogdan Colceriu DE LA Facebook despre equity în startup uri și așa mai departe a fost sunat de avocați ca să le explice ălora cum să  se întâmple conceptele astea și cum să își ajute clienții. și cel mai tare feedback pe care l am primit a fost că n a scris cineva bine era pe YouTube era un episod de podcast M-a întrebat unde poate să doneze pentru că să trimită bani.

Dragos Stanca: Credeam ca Te am întrebat dacă e iubită… Robert?

Robert Katai: Cred că cel mai nu e neaparat nașpa feed back. Asta nu mi aduc aminte dar poate cel mai constructiv feedback pe care l am primit a fost de la de la Diana de la soția mea pentru că la un moment dat am avut așa un sentiment că uite la ăla ce mișto face de la o face și chestia cumva am simțit așa o presiune bă și eu trebuie să fac ceva trebuie să știi level up the game Hai să văd pe cine mai aduc hai să vezi ce șmecherie mai fac și mi am dat seama că introducând elementele astea așa mai e doar de dragul de a le face nu îl faci pentru tine sau că îți place lumea o să simtă chestia asta și Diana îmi spunea având și background ca și psiholog mi a zis Păi dacă faci chestia asta numai așa de dragul de a face atunci mai bine da-i pace că te încurci pe tine eu mai faci nimica și m am relaxat mai mult n am mai simțit presiunea am simțit ok e bun dacă nu o să pun săptămâna sau să pun săptămâna viitoare dacă e asta este nicio problemă îi fac în primul rând pentru că eu vreau așa să le fac nu sunt de nici o circumstanță. Eu cred că poate cel mai mișto comentariu sau una din cele mai mișto comentarii au fost un feedback pe un mesaj privat a fost că datorită ție m am reapucat din nou de pictat pentru că până acum pictam și asculta muzică da de când m am săturat de muzică nu am mai pictat dar ascultându ți interviurile chiar dacă e despre marketing sau viață din nou am început să pictez și pentru mine asta a fost un lucru mișto uite fii atent.

Dragos Stanca: Cel mai mișto feedback pe care le am primit eu a fost dupa o emisiune cu Radu Georgescu in care a spus că a avut vreo 25 de fail-uri și un antreprenor mi a scris că plănuia să se sinucidă după al cincilea și si-a dat seama că e bou și nu știu sentimentul ăsta ca ai salvat viața cuiva chiar dacă este meritul lui Radu, nu al meu mi a dat destul de multă putere și optimism că nu e timp pierdut

Robert Katai: Si ce s a întâmplat, ai vorbit cu el sau.

Dragos Stanca: Nu mai răspunde la mesaje. Glumesc, sunt sigur ca e bine.

Dragos Stanca: Vă propun sa incheiem cu o predicție ca să ne verificăm cât de deștept suntem. Cum credeți că o să arate Podcastingul in 3-5 ani de acum încolo?

Robert Katai: Păi eu cred că Sergiu o să stea lângă Joe Rogan și să vină Mark Zuckerberg o să-i bată la ușă și o să i spună Băi uite te vreau împreună cu feciorul la Master of Scale să faci un podcast, la care Sergiu o să zică mersi Nu, merci, chiar n am timp acuma iar Dragos o să fie directorul de marketing de la Apple podcast care o să conducă lumea și o să deschidă încă vreo cinci sateliți pe Marte împreună cu Elon Musk.

Dragos Stanca: Nu mai vreau să muncesc peste 5 ani. Ce, îmi doresti raul?

Sergiu Biris: Mie mi e foarte clar e un mediu de viitor se vor pompa foarte mulți bani foarte multe resurse în acest mediu în zona de Podcasting și vor apărea cred eu alte tipuri de Podcasturi care ne vor surprinde deocamdată. Eu zic că nu e numai vârful icebergului că e foarte mult vorba despre interviuri despre povești. Eu cred că vor apărea tot mai multe Podcasturi pe tot mai multe subiecte și da, o să schimbe o să schimbe modul în care consumăm continutul

Dragos Stanca: Și ultima întrebare pentru că suntem între noi oameni care pun întrebări for a living era să zic, for a passion. Ce întrebare ați vrea să puneți și cui? Preferabil prezent în acest podcast și cum ar suna întrebarea asta.

Sergiu Biris: Vreau sa pun o întrebare colegului dinozaur Dragoș Stanca si să îmi spună Care e driverul lui personal care îl determină să fie implicat în atât de multe proiecte adică președintele BRAT e șef de agenție om de radio, porți foarte multe pălării Ai cumva nu știu ai foarte multe mingi în aer deodată tot timpul.

Dragos Stanca: Da este o întrebare bună îmi pare rău că am lansat această temă acum e prea târziu. M-am gândit de multe ori și cred că răspunsul este că în general ca și indivizi suntem programați genetic să ne auto provocăm. și din punctul ăsta de vedere de asta am ajuns la conceptul UPGRADE 100 – atinge timpul potențialul maxim pentru că mă preocupă foarte mult zona asta și anume să faci maxim ce poți să faci în domeniul în care ești sigur cu anumite sacrificii nu poti sa le ai pe toate împotriva și pe toate. De exemplu nu am copii sau chestii de genul ăsta. Deci pot să mă focuses mai mult pe partea asta. Motivul este că încă de foarte mic am avut dorința asta cumva. Cred că aproape patologică de a face niște lucruri care să aibă un impact cât mai bun de asta aveam cumva de mic am un jurnal când eram în clasele primare în care spuneam că vreau să fiu ziarist sau să lucrez la radio pentru că așa mi se părea mie că pot să am un impact în viața oamenilor și mă rog întâmplarea a făcut că adolescența m a prins în perioada tulbure sfârșitul comunismului începutul libertății și cumva domeniul ăsta jurnalistic comunicare. M-a motivat mai târziu am fost pus în ipostaza să am un impact mai mare și anume să mă duc în management ca să ajut mai mulți jurnaliști să își facă meseria. Chiar zilele astea am fost implicat într o chestiune foarte delicată și anume un ajutor guvernamental acordat presei și a trebuit să fiu implicat în chestia asta care e debatable si delicată pentru că e o combinație ciudată între politic cumva și zona de business. Am decis să mă duc până la capăt am scris un articol amplu pe UPGRADE100.com/News De ce am decis să fac asta și sper să vedem un output pozitiv in the end. Sintetizând sunt implicat în destul de multe proiecte pentru că vreau să am un impact semnificativ pe de o parte și pe de altă parte am o problemă că nu prea pot să zic și să mi zic nu. Când vine vorba de o provocare nouă care mi se pare interesantă și lucrez la asta încerc să reduc. Deja am renunțat la câteva proiecte și în momentul ăsta s a făcut destul de tare pe reconstrucția și reașezarea Thinkdigital și reinventarea festivalului UPGRADE 100 combinat cu platforma de conținut din jurul UPGRADE 100 si cu tool-urile pe care le am dezvoltat și undeva în subsidiar mă implic în continuare în BRAT pentru că este o poziție din care poți avea un impact semnificativ la nivelul industriei și cumva mi se pare important. Am încercat să fiu scurt dar nu mi-a iesit

Robert Katai: Eu am o am o întrebare pentru amândoi. În primul rând eu sunt onorat și acum fără vrăjeală. Chiar sunt onorat să pot să stau la o discuție cu voi doi oameni pe care i-am stimat și i am apreciat din prima clipă când mi am făcut contul de Yahoo Messenger și după aia mi am făcut un blog pe WordPress,conm și văzându-vă pe voi doi punând o amprentă în online ul din România Sincer chiar as onora și mulțumesc frumos pentru invitație pentru încredere pentru ciorba de burtă Sergiu care a fost foarte buna.

Dragos Stanca: Reciproc pentru că intalnirea cu tine m-a făcut să mă decid să încerc și eu să fac un podcast pentru că am avut feedbackuri foarte bune și mi am dat seama că there is a thing

Sergiu Biris: La fel și în cazul meu deci si eu iti multumesc.

Robert Katai: Întrebarea mea e pentru voi nu are legătură cu viața profesională are legătură cu viața voastră personală pentru că pe lângă marketing avem și viața asta. Dacă ar fi să zică lumea despre voi un cuvânt într o încăpere care ar vrea să fie cuvântul ăla care să vă caracterizeze. Dar să nu aibă nici o legătură cu viața voastră profesională.

Dragos Stanca: Un cuvânt?

Robert Katai: Un singur cuvânt. Dragos asta este. Sergio ăsta.

Sergiu Biris: Excludem dinozaur.

Dragos Stanca: Grea întrebare …un cuvânt…

Robert Katai: Vedeti de ce sunt eu tata podcastingului?

Dragos Stanca: E foarte dificil să știi mai ales pentru genul ăsta de personalități cum cred că suntem cu toții. Adică cred că avem lucruri de spus. Credem că avem ceva de spus. Să te să te duci la esență cumva. Cred că e important așa cum am spus adineauri la întrebarea lui Sergiu. Cred că e cel mai important cumva in Viata sa aiba un impact pozitiv asupra asupra oamenilor indiferent că vorbim de viața personală sau de viața profesională. Așa că din punctul ăsta de vedere cred că mie mi ar plăcea să mi se spună ceva de genul. Mi-ar plăcea ca oamenii care discuta cu mine chiar și într un mediu informal sau cu care am o oarecare legătură să se spună că M-a ajutat chiar dacă nu înseamnă un ajutor financiar sau de genul, e un tip care are un impact pozitiv asupra mea. Nu înțeleg cum aș putea spune asta într un cuvânt sau care ar putea fi cuvantul ala dar asta mi ar plăcea să pot să fiu considerat ca un tip de folos cumva

Sergiu Biris: Cred ca iti pot gasi eu cuvantul. Rezonez foarte mult cu genul asta cu ce spui tu și cu motivația și tot ce e in spate. Ce te împinge să îți atingi tu potențialul să i ajuți și pe alții să își atingă potențialul până la urmă că Asta încerci să faci tot ce faci ca pana la sfâșitul zilei ai putea să stai și să ți aloci mai mult timp pentru…

Dragos Stanca: Da este este o chestie care mă bantuie foarte mult și chiar am fost întrebat inclusiv de apropiați mai ales acum în perioada asta am avut niște probleme de sănătate destul de serioase din cauza stresului și a unul dintre motive a fost implicarea în discuția asta foarte complicată cu Guvernul și foarte conflictual internă așa cum e important pe lângă bani beneficii și așa mai departe să aloci niște timp în așa fel încât să ai un impact pozitiv care nu înseamnă neapărat un impact material ca de exemplu punctual în povestea asta Thinkdigital și eu personal am zero beneficii. Funcția de președinte BRAT nu este plătită iar regiile de vânzări nu se califică la acest program. Cu toate astea am fost foarte foarte implicat în povestea asta și sunt foarte bucuros că s a rezolvat. Sunt convins că va avea un impact pozitiv și am o satisfacție profesională fără a avea niciun fel de satisfacție materială și cumva cred că e important etic și amprenta pozitivă. Cred că asta mă duc înainte îmi dau bucurie.

Sergiu Biris: Mie mi-ar plăcea poate Nu știu cum am încercat să mă gandesc la un cuvânt poate mentor. E cel mai apropiat de Cum mă simt, poate că vreau prin ceea ce fac, tot așa să am un impact viețile celor cu care interacționez fie că ascultă fie că îi ajută în diverse privințe. Îmi dau seama uitându mă înapoi că și eu am avut unul doi mentori de la care am învățat extrem de mult și fără de care cu siguranță nu aș fi fost aici never ever și cred că e genul de impact sau genul de genul de lucru pe care vreau să îl las în urmă.

Dragos Stanca: Cum ar veni, N-ar fi rău să ne întâlnim cu noi înșine având 19 20 de ani și să ne întâlnim cu noi la 40 și să ne dăm un sfat. Cam asta e. Cred că destul de mulți oameni care sunt implicați în zona asta de comunicare și care alocă timp și energie unor lucruri de genul podcast uri care nu sunt încă o sursă de venit au acest driver așa că alături de Robi Katai și Sergiu Biriș, Dragoș Stanca aici vă salutăm pe toți cei care alocați timp în direcția asta și vă asigurăm de tot respectul nostru. Cam asta a fost dacă e de tras o concluzie îi lăsăm pe ascultători sau vreți voi să tragem o linie roșie la toată această poveste cu Podcasting la radio?

Robert Katai: Eu zic că din perspectiva mea ar trebui să i lăsăm pe ascultători și poate ei ar putea să zică cel mai bine ce au cu ce au rămas ce au învățat drive-ul pe care l au simțit și cred că de aici după aia o să vedem și amprenta pe care episodul s a lăsat până la urmă în mintea și în inima lor.

Sergiu Biris: Din punct de vedere al ascultătorilor cred că au o oportunitate imensă de a intra foarte în detaliu în anumite subiecte care interesează sau care-i pasionează prin intermediul podcasturilor pentru că sunt super nusate, poti să îți găsești orice informații cauți din perspectiva cuiva care vrea să înceapă un podcast. E o imensă oportunitate ca pur și simplu să îți găsești vocea și să fii mai aproape de publicul tău să dai ceva înapoi. și ce să zic să ne urăm succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *